Till minne: David Andersson

Psykolog och psykoterapeut David Andersson har efter en tids sjukdom lämnat oss. Davids starka engagemang på de kliniska programmen och kurserna har haft stor betydelse för många studenter under många år. ​​​​​​​Fredagen den 25 september flaggar institutionen på halv stång med anledning av David Anderssons begravning.

David Andersson började sin tid på psykologiska institutionen 1995 som timanställd lärare på psykoterapikursen inom psykologprogrammet. Dåvarande klinikchef och kursledare John-Erik Weschke hade träffat David på Falbygdskliniken i Falköping där David arbetades som klinisk psykolog inom psykiatrin. Han såg i David en teoretiskt kunnig och kompetent kliniker som John-Erik tänkte skulle fungera utmärkt i rollen som lärare för psykologstudenter. John-Erik fick rätt. David visade sig ha en ovanligt god pedagogisk förmåga att förklara de psykodynamiska teorierna och dess tillämpning i klinisk praktik för studenter som ofta tyckte det var svårt.

David kom att trivas med att undervisa och handleda studenter och blev anställd som psykolog i april 2000. Sedan dess har David varit verksam på psykologiska institutionen fram till sin pension förra sommaren.

David har under hela sin tid hos oss varit en omtyckt lärare och handledare för många studenter genom åren. Han slutade aldrig att vara nyfiken på utvecklingen inom det område han undervisade i. Han var en läsande person med ett stort intresse för att själv utvecklas i yrket och för att bistå blivande kollegor i sin utveckling.

I början på förra sommaren hade vi som arbetade nära David en pensionsavtackning. Han berättade då att han, som de flesta kliniska psykologer, skulle fortsätta att arbeta som psykoterapeut och handledare, men i begränsad omfattning. Nu skulle han få tid för sitt stora intresse som var musik. Han hade en längre tid pratat om och planerat för en resa till USA där han med vänner skulle besöka de platser hans musikaliska hjältar verkat och präglat. Den tiden kom aldrig. Vilket är oändligt sorgligt. Saknaden är stor.

Anders Wellsmo, klinikansvarig psykolog inriktning PDT, psykologiska institutionen
Kerstin Falkman, prefekt, psykologiska institutionen