Symposium om nya medier, riskbeteenden och barn och unga

Karl Persson de Fine Licht och Christian Munthe från Institutionen för filosofi, lingvistik och vetenskapsteori är gästredaktörer för ett specialsymposium med 11 olika bidrag i tidskriften Public Health Ethics, som ges ut av Oxford University Press.

Symposiet behandlar olika etik-, värde- och policyfrågor som väcks av hälsorelaterade risk-beteenden när dessa på olika vis kopplas till vårt nya mobila och internet baserade medielandskap, exempelvis vår användning av sociala medier.

Symposiet har ett särskilt fokus på barn, unga och deras familjer och ansvarsfördelningen mellan dessa och samhället i övrigt. Under en begränsad tid är bidragen till symposiet fritt tillgängliga (så kallad open access) för alla intresserade och kan nås här.

En parallelpublicerad, fritt tillgänglig oredigerad upplaga av gästredaktörernas inledning, som introducerar symposiets innehåll, finns här.