Stort intresse för japansk kalligrafi

Handens flödande rörelse, koncentration och vilja att uttrycka något – det är tre viktiga förutsättningar för att skapa skön kalligrafi. Det berättade Japans kända kalligrafimästare Taisho Akahira när han med penslar, tusch och rispapper demonstrerade tekniken på Humanisten.

Taisho Akahira från Tokyo visar hur man kalligraferar. Foto: Thomas MelinTaisho Akahira från Tokyo visar hur man kalligraferar. Föreläsningen filmades.

Ofta är det dikter eller buddistiska sutror som avtecknas på ett vackert papper. Viss kalligrafi målas även på bilder av landskap. Svärtan i tecknen ger en indikation på när ord ska betonas och när man ska viska lite vid högläsning.

Kalligrafi. Foto: Thomas Melin– Man skriver alltid med pensel, utan avbrott, och det blir samtidigt ett uttryck för personens känslor, säger professor Taisho Akahira och visar kopior av några skrifter han gjort som hänger på museer i Frankrike och Tjeckien.

Föreläsningen, som lockat stor publik, tolkas till svenska av Mio Nakamura.

– Vi märker ett ökat intresse för kalligrafi även i Japan, fortsätter Taisho Akahira.

Verksam i Tokyo

Han är verksam vid Taisho University i Tokyo där han undervisar i kalligrafi och den japanska skriftens historia. Under lunchföreläsningen på Göteborgs universitet fick publiken en snabböversikt av skriftspråken kanji och hiragana med exempel på har de har utvecklats genom århundradena och även se hur Taisho Akahira målar de uttrycksfulla tecknen.

Med mindre tecken till vänster skriver han sitt namn och torkar av överflödigt tusch med ett läskpapper.

– Somliga använder bara en stil, jag använder alla stilar, säger han och ler.

Vad krävs för att lära sig kalligrafera? undrar en åhörare.

– Det jag tycker är viktigast är att träna själen – och att öva varje dag, svarar Akahira.

En annan kontrar: Få har det tålamodet idag. Hur länge tror du denna konstform lever kvar?

– Just därför är det viktigt att bevara konsten att kunna skriva för hand. Med datorer går det snabbt, men den skriften speglar inte din personlighet.

Kalligragi: Foto: Thomas MelinTaisho Akahira var inbjuden av Institutionen för språk och litteraturer som gästföreläsare. Under sitt besök i Göteborg ledde han även en kalligrafiworkshop för 60 studenter som Pia Moberg var värd för.

Text: Monica Havström
Foto: Thomas Melin