Språkdag

Den 8 oktober var det Språkdag på institutionen för språk och litteraturer, ett evenemang som institutionen bjuder in till en gång per termin. Lilla hörsalen i Humanisten var fylld till sista plats av hitresta gymnasieelever från bl.a. Hulebäcksgymnasiet och Bäckängsgymnasiet för att ta del av ett välfyllt program.

språkdag på HumanistenPå förmiddagen bjöds på ett smörgåsbord av miniföreläsningar i de språk som kan läsas från nybörjarnivå. Vad sägs om titlar som ”Lär dig ryska alfabetet på 20 minuter”, "Yallah, mashallah - Nya bekantskaper i ett flerspråkigt samhälle" eller ”Lärde sig vikingarna ryska eller vem tog gurkan till Skandinavien”?

Vid lunch bjöds eleverna och deras lärare på en matig macka och på eftermiddagen fick de delta i en specialföreläsning i det moderna språk de studerar på gymnasiet, tyska, franska och spanska. Ett pass i engelska ”Language and Popular Culture” fick avsluta dagen i Stora Hörsalen.
Välfyllda av nya intryck och förhoppningsvis inspirerade att fortsätta studera språk åkte våra besökare hem igen – kanske är de våra studenter om ett år eller två?