På scen pågår en föreställning. Flera personer i en krogmiljö.
Foto: Johan Wingborg

Små val får stora konsekvenser i musikalen Tänk/Om

De går sista året på Sveriges enda musikalutbildning på högskolenivå och nu är det dags att visa vad de lärt sig. Årets slutproduktion med studenterna på musikalprogrammet vid Högskolan för scen och musik är en modern sliding doors−historia om avgörande livsval och dess konsekvenser. Den 25 mars är det premiär på ”Tänk/Om”.

Ett enda telefonsamtal. Det är vad som avgör livet för Elisabeth i musikalen ”Tänk/Om” av Tom Kitt och Brian Yorkey. Musikalen, som hade urpremiär på Broadway 2014 och utspelar sig i ett nutida New York, berättar den tudelade historien om hur valet att svara på ett samtal - eller inte, leder till två helt olika liv.

– Vilka avgörande val har jag gjort i mitt liv? Det är en spännande fråga och jag har tagit med mig många tankar ut ur replokalen under repetitionerna, säger Gustav Gälsing.

Två personer på scen
Fr. v.: Simon Rubin och Gustav Gälsing
Foto: Johan Wingborg

Ett sätt att visa upp sig för musikalsverige

Gustav tillhör sistaårsklassen på konstnärligt kandidatprogram i musikal vid Högskolan för scen och musik som sätter upp ”Tänk/Om” i sin slutproduktion. För Gustav och hans klasskompis Elvira Norbäck är uppsättningen både ett avslut och en början på något nytt.

– Slutproduktionen är en chans att pröva allt vi lärt oss i ett professionellt sammanhang och det är en fin final för vår klass som skapat många starka band. Samtidigt är det ett fönster utåt där vi kan visa musikalsverige vilka vi är och vad vi kan, säger Elvira.

Två personer på scen
Fr.v.: Elvira Norbäck och Sesselja Mist Ólafsdóttir

Stark inriktning på skådespeleri

AnnaKarin Hirdwall regisserar uppsättningen och beskriver repetitionsarbetet med studenterna som oerhört givande.

– Deras ambitionsnivå är enorm och förhållningsättet är helt öppet. De är nyfikna, vill pröva och experimentera.

AnnaKarins val av musikal till slutproduktionen bottnar bland annat i dess långa rollista och många renodlade spelscener. ”Tänk/Om” har en kollektiv historia där flera av rollerna har egna berättelser, de är inte bara där för att stötta huvudrollsinnehavaren, vilket ger fler möjlighet att gestalta komplexa roller. AnnaKarin utgick även från den profil hon menar präglar musikalprogrammet vid Högskolan för scen och musik.

– Det finns en unik och stark inriktning på skådespeleri och det vill jag ge studenterna en möjlighet att visa.

För Elvira och Gustav är skådespeleriet en självklar del i den kommande yrkesrollen.

– Det är ett viktigt verktyg för att kunna uttrycka, gestalta och driva fram historierna, säger Elvira och får medhåll av Gustav.

– Gestaltningen genomsyrar allt. Det finns skådespeleri i så väl sången som dansen. Musikal är en genre inom teater, säger han.

Kinga Szabadváry är programansvarig för musikalprogrammet och menar att studenterna får med sig en unik arbetsmodell från Högskolan för scen och musik.

Två likadant klädda personer mitt på scen, flera andra i periferin

Utbildning i hela konstarten

– Jag tror att man framöver kommer tala om “The Swedish Musical Theatre” som går i bräschen för att utveckla konstformen. Det handlar om att vi jobbar aktivt med att utbilda självständigt tänkande, skapande och diskuterande artister, som får utbildning i hela konstarten, inte bara framförandebiten, säger hon.

För Gustav har åren på Högskolan för scen och musik förändrat hur han ser på sig själv, sina styrkor och svagheter.

– Det är väldigt lätt att bara traska vidare på invanda stigar. Men pedagogerna har sett nya saker i mig, knuffat mig i nya riktningar och jag har gjort roller jag aldrig trodde jag skulle göra.

– Det känns som att vi har befunnit oss i en eld där man smids till den man ska bli, säger Elvira. Det har varit tufft men väldigt roligt och lärorikt. Vi har härdats, blivit tåligare och lärt oss se och acceptera oss själva, både det vi kan och det vi behöver arbeta på.

Ut i verkligheten

Nu är de på väg ut ur elden och den 25 mars ska de visa upp vad som gjutits fram. Därefter väntar framtiden. Men i Gustav och Elviras fall är den inte osäker. Elvira ska medverka i en uppsättning av Pippi Långstrump med Länsteatern på Gotland och Gustav återvänder till sin hemstad Södertälje för att spela i ”The Fantasticks” på Oktoberteatern.

– Det är lite pirrigt att snart bege sig ut i verkligheten men nu är det är dags att omsätta det vi lärt oss. Och jag är redo, säger Gustav.

Text: Åsa Rehnström

Tänk/Om

Musikalen spelas på Högskolan för scen och musik.

• Premiär: 25 mars
  • Föreställningar: 28 mars – 5 april
  • Genrep: 24 mars

Mer information om kandidatprogrammet i musikal