fötter i joggingskor
Foto: Arek Adeoye

Rör dig hjärna – AgeCap på Vetenskapsfestivalen

Den årliga Vetenskapsfestivalen i Göteborg ägde rum i helgen. I år blev det en digital mötesplats där kunskap, inspiration och nya perspektiv var i fokus. AgeCaps forskare Jenna Najar, Ingmar Skoog och Eva Holmgren medverkade i det publika programmet i programpunkten ”Rör dig Hjärna”.

Temat på Vetenskapsfestivalen 2020 var rörelse, något som tre AgeCap-forskare gjorde en tydlig koppling till i söndagens programpunkt ”Rör dig hjärna”. Från den digitala arenan fick vi se Ingmar Skoog, Jenna Najar och Eva Holmgren informera om vikten av fysisk aktivitet i syftet att förebygga demenssjukdom.

Demenssjukdomar ökar kraftigt

Människor som lider av någon form av demenssjukdom påverkas mer eller mindre i sin vardag och kan ha svårt att klara av vardagssysslor som vi vanligtvis tar för givna att klara av, som att till exempel laga mat eller borsta tänderna.

Förutom att minnet försvinner successivt för personer med demenssjukdom, påverkas även språket, förmågan att utföra motorisk aktivitet samt förmågan att identifiera föremål.

Jenna Najar berättar att demenssjukdomar kommer att öka kraftigt i takt med att vi människor blir allt äldre. Idag finns det cirka 50 miljoner människor i världen som lider av demens, siffran förväntas öka till 150 miljoner vid år 2050. Därmed är det viktigare än någonsin att vi försöker förebygga demenssjukdomar.

−Trots decennier av forskning finns det fortfarande ingen medicin som botar demens, därför är det viktigt att det forskas fram strategier för att förebygga demenssjukdom och skjuta fram uppkomsten av sjukdomen, säger Jenna Najar.

Hjärnan skyddas av fysisk aktivitet

Är det då möjligt att skydda hjärnan med hjälp av motion?
Jenna Najar redovisar resultat från AgeCaps kvinnoundersökning, som är en del av H70-studierna. Från år 1968 till 2012 följdes 800 kvinnor upp. Kvinnorna delades in i tre grupper - en helt inaktiv grupp, en grupp som vardagsmotionerade i from av promenader eller cykling till jobbet samt en grupp som tränade mer intensivt ett par gånger i veckan.

Vid upprepade tillfällen undersöktes kvinnorna för att se om demens utvecklats. Resultaten visade att de två grupper som vardagsmotionerade eller tränade intensivt hade 40 % mindre risk för att drabbas av vaskulära demenssjukdomar, jämfört med den helt inaktiva gruppen. Studien påvisar alltså att regelbunden motion bidrar till minskad risk för demens.

Promenera och jobba i trädgården

Vuxna rekommenderas minst 150 minuter fysisk aktivitet i veckan, på en nivå så att pulsen höjs.
−Det kan vara promenader, cykling eller att paddla kajak. Det rekommenderas även att lägga till träning som belastar musklerna ett par gånger i veckan, som till exempel trädgårdsarbete eller gym, säger Eva Holmgren.

Det har även visat sig att hjärnstimulerande fysisk aktivitet är extra effektivt för att göra hjärnan stark och motståndskraftig mot demens. Det beror på att den så kallade kognitiva reserven i hjärnan ökar, vilket skjuter fram symptomen av demenssjukdom, berättar Jenna Najar.
Exempel på hjärnstimulerande träning är Taekwondo, aerobics eller dans. Koreografi i all form utmanar hjärnstimulansen. Även balansstimulerande aktiviteter har visat sig vara effektivt, speciellt om du är över 65 år, säger Eva Holmgren.

Aldrig för sent att börja

Det är aldrig för sent att börja träna. I forskningsstudier har man sett att de personer som inte har tränat innan har störst potential och vinster att få ut av träningen.
−Träning är en färskvara. Om du är en person som tränat mycket under livet, behöver du ändå upprätthålla träningen för att ha nytta av de positiva effekter som fysisk aktivitet ger, säger Eva.

Allt är bättre än inget, även om du inte får tid till 150 minuter i veckan ska du inte ge upp helt. Den fysiska aktivitet som väl blir av kommer göra nytta.

Text: Lisa Alatalo