Reväst - en öppen arena för samhällsfrågor

Reväst är en oberoende arena för dialog kring samhällsutveckling i Västsverige. Varje år arrangeras ett tiotal öppna seminarier där offentliga organisationer, politiker, forskare och näringsliv möts för att få en gemensam bild av vilka utmaningar vi står inför och hur de kan tacklas. Nu har verksamheten fått en permanent placering på Handelshögskolan.

Mats GranérMats Granér är analyschef på Västra Götalandsregionen och ordförande i Revästs styrgrupp. Han menar att det finns ett stort behov en oberoende mötesplats för samhällsfrågor.

– Som regional arena är Reväst något unikt. Det finns inget motsvarande i andra regioner i Sverige. Det är många som ordnar seminarier i den här typen av frågor, men de har oftast en egen agenda och här är vi ett alternativ.

Positiv utvärdering
En nyligen genomförd utvärdering visar att Revästs framgångsfaktorer, förutom oberoende, är ämnesmässig bredd och kontinuitet.

– Resultatet visar att målgrupperna upplever stor nytta med verksamheten. De tycker att Reväst bidrar till ny kunskap, nya nätverk och de är också nöjda med de teman som vi väljer. Under året har vi till exempel lyft fram ungdomsarbetslöshet och utveckling utan tillväxt, berättar Mats Granér.

Permanent placering på Handelshögskolan
Under hösten 2014 beslutades att Reväst får en permanent hemvist på Handelshögskolan. Frågan är varför just här? Vore inte en placering vid exempelvis Förvaltningshögskolan lika logisk?

– Delvis beror det på att Reväst har sitt ursprung inom kulturgeografi på Handelshögskolan, men framför allt handlar det om att Handelshögskolan har en sådan bredd och kunskap inom samhällsfrågor. Dessutom har Handelshögskolan på ett väldigt tydligt sätt tagit bollen, något som vi förstås uppskattar, avslutar Mats Granér.

Detta är en artikel från

Handelshögskolans Magasin 2015