Psykologiforskare från Göteborgs universitet till UNHCR:s expertpanel

Pär Anders Granhag, professor vid Psykologiska institutionen, kommer att ingå i den expertpanel som utsetts av UNHCR:s huvudkontor i Genève för att diskutera frågor som rör hur man lämpligast intervjuar asylsökande inom EU samt hur man bedömer tillförlitligheten i de utsagor som lämnas.

Pär Anders Granhag
Granhag leder forskningsgruppen Criminal, Legal and Investigative Psychology (CLIP), en grupp för rättspsykologisk forskning vid Psykologiska institutionen som funnits sedan år 2000. Gruppens forskning om kriterier för bedömning av tillförlitlighet användes i UNHCR:s nyligen utkomna rapport Beyond Proof.

– Det är ett stimulerande och viktigt uppdrag, säger Pär Anders Granhag. Vi får tillfälle att konkret och praktiskt bidra till bästa möjliga lösning på ett stort och utmanande problem som engagerar många.

Panelen kommer att hålla sitt första möte i Budapest i december i år.