Pris för Årets HR-forskning 2013 till forskare på Företagsekonomiska institutionen

Freddy Hällsten och Per Thilander från Företagsekonomiska institutionen samt Anders Boglind, sociolog och associerad till Företagsekonomiska institutionen, har fått priset Årets HR-forskning 2013.

Anders Boglind, Per Thilander och Freddy Hällsten med diplom
På bilden: Anders Boglind, Per Thilander och Freddy Hällsten

Utmärkelsen Årets HR-forskning premierar det mest värdefulla forskningsbidraget inom personalområdet, organisation eller ledarskap. Syftet är att öka spridningen av vetenskapligt grundad kunskap inom området och bidra till ökad professionalisering. Prissumman är 25 000 kronor och delas ut av tidningen Personal & Ledarskap, Sveriges HR-förening samt IPF – Institutet för Personal- och Företagsutveckling vid Uppsala universitet och Studentlitteratur.

Juryns motivering:
”Boglind, Hällsten och Thilander presenterar och sammanfattar fenomenet HR Transformation på ett sätt som fördjupar vår förståelse för konceptets framväxt och starka genomslag i en svensk kontext. Med känsla och lyhördhet lyckas författarna kombinera olika analytiska perspektiv med en mångfald röster från HR-arbetets vardag. Insiktsfulla resonemang kring HR-arbetets värdeskapande och strategiska potential löper parallellt med tankeväckande reflektioner kring kraften i globala förändringstrender.”

Resultat från forskningsprojektet presenteras i boken HR-transformation på svenska. Om organisering av HR-arbete som är utgiven av Studentlitteratur.