Prestigefyllda anslag till unga forskare

Tre forskare vid Göteborgs universitet har beviljats var sitt så kallat Starting Grant från Europeiska forskningsrådet, ERC. Anslaget på 1,5 miljoner euro löper över fem år och riktar sig till forskare som är i början av sin karriär.

Konkurrensen om det EU-finansierade bidraget är hård. Av totalt 3170 ansökningarna beviljades drygt 400 forskningsprojekt anslag – 17 av dem vid svenska lärosäten.

− ERC Starting Grant är i princip det mest prestigefyllda anslag du kan få som yngre forskare i Europa. Att tre av anslagen går till forskare vid Göteborgs universitet är väldigt kul då det är ett erkännande att forskningen är av mycket hög kvalitet, säger Ludde Edgren, enhetschef för forsknings- och innovationskontoret vid Göteborgs universitet.

De tre forskare som fått Starting Grants för projekt som ska genomföras vid Göteborgs universitet är:

Emma Börgeson vid institutionen för medicin, för projektet Inflammatory resolution and remodelling of the adipose extracellular matrix: key determinants of a metabolically healthy phenotype?

Adam Shehata vid institutionen för journalistik, medier och kommunikation (JMG), för projektet Varieties of Media Effects.

Hiroki Shibuya vid institutionen för kemi och molekylär biologi, för projektet Study of telomere function in germ cells, relevant to the regulations of homologous recombination and telomere length maintenance across generations.

Fakta om ERC och Starting Grant
ERC främjar forskardrivna (”Bottom up”)-projekt inom alla vetenskapliga områden och stödjer spetsforskning och banbrytande idéer, som leder till stor inverkan inom forskningsområdet. ERC Starting Grant riktar sig till unga forskare (2-7 år efter avlagd doktorsexamen) som är redo att starta en oberoende forskningsgrupp. Bidragsstorlek: upp till 1,5 miljoner euro för en period av max fem år.