Golden Gate-bron i San Francisco
Nu har du som läser Ekonomprogrammet eller Juristprogrammet chans att tillbringa ett år som stipendiat i San Francisco.
Foto: Topseller/Shutterstock

Praktisera i Silicon Valley med stipendium från Stenastiftelsen

Nu har studenter från Ekonomprogrammet och Juristprogrammet möjlighet att ansöka om stipendium för att göra praktik i San Francisco och Silicon Valley. Läsåret 2018/2019 var Matilda Hellqvist praktikant på Svensk-amerikanska Handelskammaren. Praktiken gjordes möjlig genom ett generöst stipendium från Stenastiftelsen. Läs om hennes upplevelse.

Porträttbild på Matilda Hellqvist
Matilda Hellqvist
Foto: Privat

Så här berättade Matilda Hellqvist om livet som stipendiat när hon intervjuades i december 2018:

Vad gör du på Handelskammaren i San Francisco?

Som stipendiat på svensk-amerikanska handelskammaren i San Francisco & Silicon Valley jobbar jag för att främja svenska-amerikanska företagsrelationer. I min roll som kommunikations- och eventansvarig arbetar jag med handelskammarens kommunikation till omvärlden. Jag jobbar även med de trettiotal event som vi anordnar varje år, alltifrån stora julluncher till exklusiva företagsorienterade event, som en diskussion med USA:s före detta Sverigeambassadör Azita Raji. Många företag i Sverige vill ha en närvaro i Silicon Valley och för dessa planerar och genomför vi företagsdelegationer. Då ansvarar jag för att sätta ihop ett skräddarsytt program som gör att de får en inblick i innovationsklimatet i Silicon Valley och som gör att de träffar rätt personer. I och med att det finns en bredd i det vi gör varierar det dagliga arbetet otroligt mycket med nya spännande upplevelser varje dag.

Vad har du lärt dig?

Redan från början får du som stipendiat mycket ansvar, vilket är otroligt lärorikt. Det har jag fått erfara genom att bland annat driva egna projekt från början till slut. Dessutom har jag lärt mig hur den amerikanska företagskulturen och marknaden fungerar i förhållande till den svenska. Svensk-amerikanska handelskammaren i San Francisco & Silicon Valley har en väldigt central roll i det svenska ekosystemet här i dalen, vilket gör man som stipendiat får en chans att befinna sig mitt i centrum av den unika företagskulturen i världens mest innovationstäta område. Vi har kontakt med många startups och jag har därmed lärt mig mycket om entreprenörskap och att det är viktigt att våga ta risker för att lyckas. Detta är något som är väldigt typiskt Silicon Valley och den atmosfär som finns här.

Vad tar du med dig när praktikperioden är slut?

Jag kommer att ta med mig otroligt mycket nya lärdomar och erfarenheter som kommer vara värdefulla för min framtida karriär. Bland annat tar jag med mig erfarenheten av att jobba i en internationell miljö som alltid förändras. Dessutom tar jag med mig ett stort nätverk som jag kommer att ha användning för under resten av livet. San Francisco är en stad där nätverkande är a och o, genom att träffa rätt personer har företag och privatpersoner möjlighet att växa. I och med alla event och möten jag har varit på har jag fått kontakter som har gett mig insyn i många olika spännande branscher.

Matilda Hellqvist i San Francisco
Foto: Privat

Hur är livet i San Francisco?

Det är alltid något på gång i San Francisco. Om det inte är en stor konferens som Salesforces Dreamforce, så finns det otroligt mycket event att gå på, aktiviteter att ta del av eller restauranger att utforska. En av mina favoritaktiviteter här är yoga i kyrkan Grace Cathedral som ligger högst upp på en av San Franciscos många backar. San Francisco är en internationell stad och många områden är inspirerade av andra kulturer. Man kan strosa runt i den största Chinatown utanför Kina eller äta sushi i Japantown. Alla områden har sin egen charm. Jag har valt att bo i North Beach som även kallas ”Little Italy" och det är verkligen som att komma in i ett litet Italien. Det finns en pizzeria vid varje gathörn, små söta vinbarer och mysiga uteserveringar. Om man vill ta sig från storstaden för en dag kan man åka ner i Silicon Valley där många techbolag har sina huvudkontor. Om man vill man komma ut i naturen är Napa Valley och dess fantastiska vingårdar bara någon timme bort.

Är det något speciellt att tänka på om man vill ansöka om att bli Stenastipendiat?

Det finns en stor fördel med att vara öppen och gilla att träffa nya människor när man arbetar på Handelskammaren. I och med att varje dag ser väldigt olika ut, är det bra att kunna vara flexibel och att ha en god problemlösningsförmåga. Dessutom är det viktigt att man kan jobba i team. Trots att man har huvudansvar för egna projekt, jobbar vi väldigt tätt med varandra på kontoret.

Vill du bli nästa stipendiat?

För att kunna söka ska du vara student på eller nyligen utexaminerad från Ekonomprogrammet eller Juristprogrammet. Du måste ha gått minst två år på programmet när vårterminen 2021 är slut.

Stipendiet avser ett års praktik, med början i juni 2022, med reservation för covid-19. Stipendiet betalas ut under förutsättning att praktiken kan genomföras på plats i San Francisco.

Stipendiet finansieras genom ett generöst stöd från Stenastiftelsen.

Sista ansökningsdag är 15 januari 2021

Mer information om stipendiet och hur du ansöker

Område
Student