City of London
Som Stenastipendiat gör du ett års praktik på Svenska Handelskammaren i London.
Foto: QQ7/Shutterstock

Praktisera i London med stipendium från Stenastiftelsen

Madeleine Hjalber var Stenastipendiat på Svenska Handelskammaren i London 2019/2020. Så här berättade hon om praktiken i en intervju i december 2019.

Vad gör du på Handelskammaren i London?

Porträttfoto på Madeleine Hjalber
Madeleine Hjalber
Foto: Privat

- Jag arbetar på Handelskammarens Business Services avdelning där vi hjälper svenska företag etablera sig, växa och utvecklas på den brittiska marknaden. Tillsammans med min manager arbetar vi med många olika projekt, allt från partnersökningar till accelerations program för svenska start-ups. Exempelvis arbetar jag med vårt Growth Readiness Programme som kopplar samman brittiska investerare med svenska start-ups. Ett annat exempel är London Bootcamp som är ett accelerations program där 25 svenska tech-startups kommer till London för att lära sig om marknaden och möta relevanta aktörer på plats. Vi arbetar även med mindre research projekt och att sätta upp delegationsprogram för svenska elever och lärare. Business Service avdelningen är en relativt ny avdelning och vi utvecklar ständigt konceptet. Vi hjälper även företag med operationell support och rådgivning i deras etableringsfas. Som stipendiat är man även ansvarig för att arrangera evenemang och program för vårt Young Professionals nätverk, säger Madeleine Hjalber.

Vad har du lärt dig?

- Det har verkligen varit en otroligt givande erfarenhet. Jag har fått ta mycket ansvar över stora projekt vilket har utvecklat min beslutsfattarförmåga. Jag har också fått en god förståelse av företagande i Storbritannien och de kulturella skillnader som finns mot svenskt näringsliv. Efter att ha arbetat med många spännande företag för att underlätta deras internationella expansion har jag även lärt mig om vilka vanliga hinder som företag måste tackla, hur man identifierar dem och slutligen hur man kan kringgå dem. Genom att ha arbetat i projektform har jag även fått insyn i flera olika industrier samt investeringslandskapet i Storbritannien. En ytterligare lärdom är vikten av nätverkande och att knyta kontakter, vilket man verkligen får träna på under sin tid på Handelskammaren.

Vad tar du med dig?

- Förutom ett fantastiskt nätverk inom svensk-brittiskt näringsliv tar jag med mig många lärdomar om internationellt företagande och projektledning. Alla våra medlemmar har olika behov beroende på vilken storlek, industri eller fas de är i. Jag har utvecklat en förståelse för hur man som en medlemsorganisation med över 400 medlemsföretag arbetar för att tillgodose allas behov och önskemål. Efter att ha arbetat med något jag brinner för tar jag även med mig djupare insikt i vad jag vill fortsätta arbeta med och hur jag kan ta mig dit.

Madeleine Hjalber står i ett trapphus i London. Genom fönstret ses en gata.
Madeleine Hjalber i London
Foto: Privat

Hur är livet i London?

- London är en fantastisk stad att leva och arbeta i. Under vardagarna arbetar jag mycket och vi har ofta evenemang med Handelskammaren, men på helgerna passar jag på att uppleva både London och andra platser. Här finns verkligen något för alla, från musikaler till fotbollsmatcher. Det finns även goda kommunikationer till näraliggande städer såsom Cambridge, Oxford, Manchester, Brighton med mera. Jag har valt att bo centralt och har nära till både jobb och gym vilket underlättar i vardagen. Kontoret ligger i Marylebone vilket är ett supermysigt, lugnt och centralt område som jag varmt kan rekommendera att bo i.

Är det något speciellt att tänka på om man vill ansöka om att bli nästa Stenastipendiat?

- Som stipendiat arbetar du väldigt självgående och det krävs att man är lösningsorienterad och initiativtagande. Du kommer såklart få stöttning av dina kollegor, vi är ett fantastiskt team på 14 personer. Du kommer att arbeta nära företag och konstant träffar nya personer vilket underlättar om man är bekväm kring nätverkande och bygga relationer. Jag hade rekommenderat att ha en tydlig tanke kring varför man vill söka och motivera detta i ansökan. Önskar er alla stort lycka till!

Ansök om stipendium för att praktisera 2021/2022

För att kunna ansöka om stipendiet ska du vid praktikperiodens inledning (juni 2021*) ha avslutat det andra året på kandidatprogrammet i ekonomi eller nyligen slutfört studierna på detta program.

Sista ansökningsdag är 15 januari 2021

Läs mer om stipendiet och ansökan

*Med reservation för Covid-19. Observera att praktiken blir möjlig, och stipendiesumman betalas ut, förutsatt att praktiken kan genomföras på plats i London.

Område