PostITApp är vinnare av årets Guldtumme!

Varje år belönas en person eller organisation med Göteborgs studenternas stora pris, Guldtummen. Priset delas ut av Studentradion K103, Chalmers kårtidning Tofsen och Spionen. Nomineringarna har haglat in och juryn är enig om att priset i år tilldelas systemvetarstudenterna Aleksandar Faraj, Simon Risberg och Joel Rönnqvist från studentföreningen Sysomatic för deras workshop PostITApp.

Joel Rönnqvist, Simon Risberg och Aleksandar Faraj

PostITApp är ett eget och återkommande initiativ där studenter lär gymnasieelever att på ett enkelt sätt bygga egna appar. Aleksandar Faraj, Simon Risberg och Joel Rönnqvist från studentföreningen Sysomatic är workshopens grundare. Tillsammans med tolv andra studenter från programmet Systemvetenskap: människa, IT, organisation var de coacher och för dagen lärare åt de anmälda gymnasieeleverna. För att locka även tjejer valde man att inför årets workshop bland annat inleda ett samarbete med föreningen Datatjej och det har gett resultat.

– I år hade vi 55 anmälda och av dem var 32 tjejer. Det har verkligen varit ett av våra viktigaste mål, säger Aleksandar Faraj. Resultatet av workshopen blev ett stort antal glada gymnasieelever.

– Vi kommer att fortsätta engagera oss för att sprida vårt budskap. Tack vare priset får vi en större möjlighet att tala om att förbättra könsfördelningen inom IT-branschen och visa fler sidor av IT än bara den tekniska. Vi vill göra IT-plugg till ett självklart val för alla, säger Joel.

Som belöning för en lyckad workshop blev systemvetarstudenterna Aleksandar Faraj, Simon Risberg och Joel Rönnqvist alltså vinnare av Guldtummen 2016. Den eniga juryns motivering löd:

"För sitt arbete med workshops som engagerar IT-studenter att dela med sig av sin kunskap inom programmering till kommande generationer

De gymnasieskolor som deltog i systemvetarstudenternas workshop PostITApp 2016 var Ekonomiprogrammet på Hvitfeldtska gymnasiet och Handels-och administrationsprogrammet från Gymnasieakademin.

Foto: Violetta Kovacka