man vid dator

Pandemin orsak till trög digitalisering inom offentlig sektor

Offentlig sektors förmåga att tillgodogöra sig nyttan med digitaliseringen växer långsamt och tidigare års snabba ökning har avstannat. Främsta anledningen är att kommuner, regioner och statliga verksamheter tvingats nedprioritera utvecklingsinsatser och istället fokuserat på snabb anpassning till coronapandemin. Det visar en ny rapport från Göteborgs universitet och Swedish Center for Digital Innovation (SCDI).

Resultaten presenteras i statusrapporten Digital mognad i offentlig sektor 2021som varje år ger en lägesbild av svensk offentlig sektors digitalisering.

Årets rapport visar att den digitala förmågan har ökat blygsamt, med två procentenheter, och ligger på 48 procent jämfört med förra årets 46 procent. Den tidigare ökningen på sex procentenheter (2020) har avstannat på grund av pandemin.

– Resultatet är inte direkt överraskande. De offentliga organisationerna har varit nödgade att fokusera på kortsiktiga omställningsfrågor för personal och verksamhet, varpå de har nedprioriterat utvecklings- och förändringsarbetet, säger Johan Magnusson docent i informatik och föreståndare för SCDI.

Digitalt arv bromsar utvecklingen

Ytterligare en konsekvens av pandemin är att arbetet med det så kallade digitala arvet stannat av. Enligt Johan Magnusson är det oroväckande givet betydelsen som det digitala arvet har för offentlig sektors förmåga att tillgodogöra sig nyttorna med digitalisering.

– Det betyder att tidigare digitala investeringar och satsningar som finns kvar i organisationerna kostar pengar och resurser och hindrar vidare utveckling. Det är något som verksamheterna snabbt behöver titta närmare på för att kunna lösa, säger han.

För att kunna mäta och följa upp offentlig sektors digitalisering har forskarna vid SCDI tagit fram modellen Dimios (Digital mognad i offentlig sektor) på uppdrag av Regeringskansliet. I årets mätning har 85 organisationer deltagit och sammanlagt drygt 3 300 personer.

– Datan är världsunik och skapar möjligheter för oss att bidra till inte bara det nationella, utan även det internationella kunskapsläget kring offentlig sektors digitalisering.

Mätningarna skalas upp

Under 2021 skalas projektet upp nationellt till att omfatta alla kommuner och regioner. Det sker genom ett samarbete med statliga Svenska ESF-rådet och Sveriges kommuner och regioner (SKR).

– Vi hoppas att resultaten i våra mätningar fortsätter att vara underlag för såväl policy som för konkret handling och prioritering i de offentliga organisationerna framöver, säger Johan Magnusson.

FAKTA
  • Med digital mognad menas hur bra kommuner, regioner och statlig verksamhet är på att tillgodogöra sig nyttan med digitaliseringen.

• Swedish Center for Digital Innovation (SCDI) är ett forskningscentrum bestående av forskare och lärare från Göteborgs universitet, Umeå universitet och Handelshögskolan i Stockholm.

• Forskningen bedrivs inom ramen för forskningskonsortiet Digital Förvaltning vid SCDI.