Pandemianpassad arbetsmarknadsmässa

9 december blir det arbetsmarknadsmässa på Handelshögskolan igen, men i ett pandemianpassat format. Studentkåren HHGS:s olika arbetsmarknadsmässor lockar vanligtvis många utställare och studenter. Efter att ha genomförts i digitala format sedan pandemin startade, var tanken att juristernas mässa Gaius skulle kunna vara först ut att arrangeras i princip som vanligt. När de nya rekommendationerna och råden kom 7 december fick projektledningen snabbt anpassa mässan för att kunna erbjuda studenter och arbetsgivare ett smittsäkert sätt att träffas.

Hej Josefine Bågholt och Mattias Bengtsson, projektledare för Gaius 2021!

Josefin Bågholt och Mattias Bengtsson poserar på en altan med snö
Josefin Bågholt och Mattias Bengtsson
Foto: Gaius

I sista stund fick ni anpassa mässan efter de nya rekommendationerna. Hur löste ni det?

Den stora utmaningen har ända sedan projektstarten varit ovissheten, att inte veta om mässan skulle kunna genomföras på plats eller om vi skulle tvingas köra digitalt. Vi fick jobba med parallella planer ända tills för några månader sedan. Sedan kom frågan om vaccinationsbevis, men där blev beskedet att Gaius inte räknas som en allmän sammankomst. Och i går kom Folkhälsomyndighetens nya rekommendationer och råd, där fokus ligger på att hålla avstånd och undvika trängsel. Det var en utmaning, men tillsammans med skolan har vi kunnat vidta åtgärder som gör att vi trots allt kan genomföra en mässa och samtidigt ta ansvar för att bidra till minskad smittspridning.

Vidtagna åtgärder:

• Enkelriktade flöden i korridorer och mässytor
  • Värdar guidar besökare och andra studenter så att trängsel inte uppstår
  • Begränsat antal samtidiga besökare i mässytorna i matsalen och på Hyllan
  • Mässan har spridits ut över en större yta
  • Handsprit finns tillgänglig

Det är en helt annan grej att träffas fysiskt än digitalt, och utställarna har varit väldigt positiva till att mässan hålls på plats. Många har hört av sig de senaste dagarna och undrat hur det blir, och de allra flesta har valt att komma hit som planerat. Gaius är väl ansedd bland arbetsgivarna, vilket är oerhört kul.

Vad bjuder årets mässa på?

Mycket känns igen sedan tidigare, men vi har också några nyheter. Framför allt är GAIUS en fin möjlighet att prata med våra utställare. Mässan har tidigare ägt rum i början av året, men genom att vi nu har flyttat GAIUS till december ligger den bättre i förhållande till byråernas olika rekryteringsprocesser. Exempelvis får studenterna en värdefull möjlighet att träffa företagen i samband med ansökningar till sommarnotarietjänster, anställning efter examen och studentpooler. Denna första kontakt redan under rekryteringsprocesserna tycker vi är väldigt bra och vi uppmanar verkligen studenterna att ta möjligheten.

Förra GAIUS gick från att ha en samarbetspartner till tre, och det upplägget har vi behållit. Det ger studenterna en bredare inblick i hur det är att jobba på olika byråer. Med tre samarbetspartner har vi också kunnat engagera fler studenter genom flera roliga events både innan mässan och under mässan..

Vi har utvecklat vissa event i år, bland annat ”Smartare än en juriststudent” som ersätter tidigare panelsamtal. Upplägget är det samma som i TV-programmet ”Smartare än en femteklassare”. Under ledning av Sebastian Wejedal från Juridiska institutionen tävlar representanter från våra tre samarbetspartners och ytterligare en utställare i ”läxförhör” på kurser som ingår i juristprogrammet. Det kommer bli jättekul och utmanande för företagen eftersom de kommer ställas mot juriststudenterna här på Handelshögskolan som frivilligt också kommer kunna besvara frågorna.

Era bästa tips till studenter som besöker Gaius?

Det viktigaste är att alla tar sitt ansvar och håller avstånd till varandra. Sedan ska man förstås  prata med utställarna! Ni får kontakt med den bransch ni vill jobba med, kanske med just den arbetsplats ni drömmer om att jobba på. Ni kan ställa frågor, och genom att se alla samlade på ett ställe kan ni få en känsla för hur de är och var ni själva skulle passa. Kanske träffar ni också någon gamla kompis som nu är ute i arbetslivet.

Huvudföreläsaren Linnéa Claeson får ni inte heller missa. Hon var själv juriststudent för inte så länge sedan och är engagerad i frågor om civilkurage, medmänsklighet och jämlikhet.

Sist men inte minst – håll utkik efter goodiebag-släppen, som nu förstås sker på ett pandemianpassar sätt.

Om Gaius

9 december klockan 10.00 - 16.00
På Hyllan, i Handelsrätten och i korridorerna på plan 3 och 4
Årets mässa är den 29:e i ordningen