Pampigt, vackert och högtidligt på doktorspromotionen

Bild på scenen under Doktorspromotionen 2018På fredagen hölls under högtidliga former doktorspromotionen i Kongresshallen på Svenska mässan. 151 stycken doktorer och 11 hedersdoktorer promoverades. I år kreerar universitetet även 22 jubeldoktorer, som doktorerade för 50 år sen.

— Ni har med ert arbete bidragit till att föra fram vår forskning och se till att Sverige fortsatt är bland de främsta kunskapsnationerna i världen, sa rektor Eva Wiberg under sitt ceremonital.

Doktorspromotionen är universitetets främsta högtid och är i första hand till för dem som nyligen genomgått forskarutbildning och avlagt doktorsexamen. Vid promotionen får föregåendes läsårs nya doktorer samt jubeldoktorer ta emot sina insignier som bevis på sin ställning vid universitetet. Vid högtidligheten promoveras också ett antal hedersdoktorer. Det handlar om personer som hedras därför att de, inom eller utom landet, på ett förtjänstfullt sätt bidragit till forskningen vid vårt universitet.

Ceremonin startade vid 15-tiden då doktorerna promoverades. Efter ceremonin väntade mingel, pampig bankett med underhållning innan dansen tog vid. Du kan se ett urval av foton från kvällen genom att klicka på bilden.

Foto: Johan Wingborg