Ny studievägledare för lärarstudenter

Maria Janmark är nyanställd på institutionen för litteratur, idéhistoria och religion för att hjälpa lärarstudenter att välja rätt och att planera sina studier.

Vamaria janmarkd kommer du att jobba med här?

– Jag ska vara studievägledare för lärarutbildningen i religion och svenska med inriktning mot litteraturvetenskap. Jag kommer också att jobba med doktorandadministration, till exempel samla ihop doktorandernas individuella studieplaner, registrera resultat och granska kursplaner.

Du ska jobba med breddad rekrytering också?

– Ja, alla studievägledare på Göteborgs universitet ska arbeta med det, men jag ska göra det lite extra – helt enkelt försöka få in fler studenter från grupper som i dag inte är så representerade på universitet. Jag ska även jobba med skräddarsydda utbildningar för redan yrkesverksamma lärare. Även där handlar det om utåtriktad verksamhet, hur man når lärare på ett bra sätt.

Som student, vilka frågor kan man få hjälp med hos dig?

– Vägledningssamtal, studieplanering och uppföljning. Det kan även vara potentiella studenter som är intresserade av att börja läsa här, eller personer som vill komma tillbaka efter ett studieuppehåll. Om någon har kommit efter med studierna kan jag hjälpa till med studieplanering och se hur studenten kan ta igen det hon eller han har missat. Jag kommer också att vara kontaktperson för studenter med funktionsnedsättning.

Vad kan du inte hjälpa studenterna med?

– På lärarutbildningsnämnden finns studievägledare som jobbar med mer övergripande frågor för lärarutbildningen, till exempel studieuppehåll, lärarlegitimation och övergripande studieplanering.

Som studievägledare har du tystnadsplikt?

– Ja, man kan få höra ganska mycket om en persons liv, olika saker som spelar in när det kommer till studierna. Studier är ju kopplat till allt annat – till exempel familj, hälsa, eventuella funktionsnedsättningar – och det är viktigt att känna till att studievägledare har tystnadsplikt.

Vad har du gjort innan?

– Jag har jobbat på Göteborgs folkhögskola sedan 1997. Från början var jag lärare i engelska och svenska, i svenska var det mest undervisning för studerande med läs- och skrivsvårigheter. Ibland hade jag också undervisning i friskvård och dans. Sedan gick jag studie- och yrkesvägledarutbildningen 2012–2013, och de senaste åren har jag haft mer uppgifter kopplade till studie- och yrkesvägledning.

Varför bytte du bana från läraryrket?

– Jag hade jobbat länge som lärare och kände för en utveckling, och fastnade för studie- och yrkesvägledning. Som lärare har man en hel del samtal med eleverna, viktiga och intressanta samtal om studiesituationen, drömmar och vad som påverkar dem. Jag tyckte mycket om de där samtalen med de studerande och tänkte att det var intressant att bygga vidare på.

Du har själv läst engelska, svenska och litteraturvetenskap här på fakulteten. Hur känns det att vara tillbaka på Humanisten igen?

– Det är extra roligt att vara här eftersom jag har läst här tidigare. Det låter kanske fånigt, men det känns lite som att komma hem.

Har du någon personlig erfarenhet av att få studievägledning?

– Jag hade ett viktigt samtal med en studievägledare här på Göteborgs universitet när jag funderade på att börja studera igen. Även om hon inte styrde mig åt något håll, betydde det mycket att få bolla och diskutera med någon. Det var en hjälp på vägen.

Vad gör du när du inte jobbar?

– Sportaktiviteter med barnen tar mycket tid, fotboll till exempel. Jag tycker också om att dansa, de senaste åren har jag mest dansat lindy hop.