Bokomslag Uthängd - inte bara #metoo

Ny bok om medieetik och uthängning

Institutet för mediestudier har nyss publicerat boken Uthängd – inte bara #metoo som tar upp en rad frågor om medieetik och uthängning.
Ett kapitel handlar om journalisters och allmänhetens syn på när namn ska publiceras i medierna, skrivet av professor Bengt Johansson och universitetsadjunkt Britt Börjesson vid institutionen för journalistik, medier och kommunikation (JMG).

Bengt Johansson har tillsammans med Britt Börjesson följt upp en undersökning som hon gjorde tillsammans med professor Lennart Weibull på 1990-talet. Sedan dess har mycket hänt  – då fanns varken Facebook, Twitter eller Flashback.

– Idag har vi fått en medievärld där allt är ett knapptryck bort. Flashback, andra websajter eller sociala medier publicerar ofta namn på personer som drabbats eller drabbat sig själva av olyckor och brott. Inte minst #metoo visade att frågan om namnpublicering är het, konstaterar Bengt Johansson.

– Institutet för mediestudier ville uppdatera frågan om synen på medieetik och vi ställde samma frågor som Lennart Weibull och Britt Börjesson skrev om på 1990-talet i SOM-undersökningen 2019 och Journalistpanelen 2020 för att undersöka om det skett någon förändring i såväl journalisters som allmänhetens inställning till namnpublicering, förklarar han.

Svaren visar att ganska lite har skett sedan dess, även om både journalister och allmänhet har blivit mer kritiska till namnpubliceringar. Färre vill namnpublicera idag än på 1990-talet.

En skillnad sedan den förra undersökningen är att idag är journalister mer återhållsamma än allmänheten. Det kan bero på risken för journalister att fällas för förtal eller att en publicering utsätts för kritik för att den bryter mot medieetiken.