Röding.
Foto: Jörgen Wiklund

Nationell konferens i norr lyfte vattenbrukets utmaningar

Runt 120 personer från alla delar av det svenska vattenbruket - odlare till forskare och förädlare till myndigheter och intresseorganisationer – samlades i Umeå 14-15 mars för att delta i den nationella vattenbrukskonferensen, som samarrangerades av Göteborgs universitet. Konferensens fokus var bland annat på klimatutmaningar för svenskt vattenbruk, kompensationsodling och handlingsplan för vattenbruket. Vi tog pulsen på två av deltagarna, Marica Andersson, doktorand, och Niklas Warwas, biträdande forskare, vid Göteborgs universitet.

Varför valde du att delta i konferensen?

Jag deltog i nationella vattenbrukskonferensen för att träffa ledande företag och forskargrupper inom vattenbruk i Sverige. Konferensens innehåll är brett, vilket lockar deltagare från hela näringskedjan och man kan därmed få en uppdatering om vad som pågår runt om i hela Sverige gällande vattenbruk, sade Marica Andersson.

Jag valde att delta i konferensen för att träffa alla stakeholders och för att få uppdateringar om branschens utveckling, samt forskningsbehov.

Att känna till utmaningarna och att kommunicera dessa mellan akademi, industri och myndigheter är mycket avgörande, sade Niklas Warwas.

Varför behövs det en nationell vattenbrukskonferens?

Även om vattenbrukssektorn i Sverige är liten i jämförelse med andra länder, så är vi ändå många som jobbar med liknande frågor på olika håll. Konferensen ger oss en möjlighet att diskutera våra arbeten och utmaningar, att lyssna på varandra, få uppdateringar om vad som pågår och se hur våra arbetsområden och frågeställningar passar in i förhållande till varandra, sade Marica Andersson.

Kommunikation och synkronisering mellan alla aktörer är väldigt viktigt och det är en stor del av konferensen. Att lära känna varandra är en stor fördel och det är därför det är så viktigt med en nationell vattenbrukskonferans, fortsatte Niklas Warwas.

Vad uppskattade du mest med konferensen?

Att det erbjöds en stor blandning av aktiviteter. Vi var både på studiebesök, lyssnade till långa och korta presentationer, fick ta del av utställningar och postrar, och erbjöds en massa chanser att mingla med varandra, sade Marica Andersson.

Var du med på något av studiebesöken?

Jag deltog i studiebesöket till Vattenfalls kompensationsanläggning. Under guidningen fick vi lära oss om bakgrunden till Vattenfalls olika kompensationsodlingar, deras omfattning och varför de är viktiga. Vi visades runt på anläggningen, som höll både laxar och öringar i olika storlekar, och gick igenom processerna från fångsten av vuxna fiskar, reproduktionen, äggutvecklingen, smoltifieringen samt hur fiskarna släpps ut senare på våren, sade Marica Andersson.

Jag var med på besöket till Vattenfall och där fick jag veta mer om hur de odlar fisk som ska sättas ut för att kompensera för verksamhetens negativa påverkan på miljön. Det var väldigt spännande att se vad de gör för att få fiskarna att överleva i naturen.

Vad tar du med dig från konferensen?

Jag har fått lära mig mycket om kompensationsodlingar vilket jag inte tidigare har arbetat med. Det var också lite extra spännande att höra om de statliga utredningar som har genomförts rörande vattenbruket, eftersom det är en process vi har följt sedan den påbörjades. Jag har också träffat och pratat med utställare och talare, som jag kan se samarbeten med inom en snar framtid, sade Marica Andersson.

Att det är viktigt att vi alla arbetar för samma mål, samt vikten av kommunikation. Jag känner också att vi är på god väg inom Vattenbrukssverige med avseende på hållbarhet, tillväxt och lagstiftning, avslutade Niklas Warwas.

Text: Susan Gotensparre

Mer om den nationella vattenbrukskonferensen 2024

Den Nationella vattenbrukskonferensen bjöd på ny kunskap, inspiration och omvärldsbevakning kring praktik, innovation, forskning, och entreprenörskap inom vattenbruk.

Bland punkterna på programmet fanns :

• Kompensationsodling
  • Klimatutmaningar för svenskt vattenbruk
  • Främjande och handlingsplan för vattenbruket framåt
  • Ökning av svensk matfiskproduktion