Mohammad Obaid letar efter sociala band mellan människa och robot

mohammad obaid

Mohammad Obaid letar efter sociala band mellan människor och robotar.

Mohammad Obaid är nybliven post doktor vid avdelningen för interaktionsdesign med fokus på human-robot interaction, human-computer interaction och virtual reality. Under de kommande två åren ska han bland annat undersöka om det kan finnas sociala band mellan en människa och en robot.
      – Tillsammans med roboten Nao och en grupp människor ska jag använda en imitationsmetod för att se om de kan kommunicera, mer vill jag inte avslöja säger Mohammad Obaid och ler.

Mohammad Obaid är född i Jordanien och uppväxt i Christchurch, Nya Zeeland där han studerade Computer Science and Software Engineering och sedermera tog sin doktorsexamen. Efter avslutad forskarutbildning har han arbetat bland annat i Frankrike och Österrike i olika forskningsprojekt.

Innan han kom till Chalmers och påbörjade sin anställning vid tillämpad IT arbetade han vid universitetet i Augsburg i södra Tyskland med inriktning mot bland annat virtual reality och visualisering, något han även hoppas kunna utveckla under sin tid i Sverige.
      – Jag vill sätta ihop en arbetsgrupp bestående av forskare, konstnärer inom visualiseringsområdet och personal från Visualiseringscentrum och arbeta vidare med hands free interaction, säger han och visar en You Tube-video som exempel på vad han menar.

Både human-robot interaction och hands free interaction är enligt Mohammad Obaid nya, spännande forskningsfält som inte nödvändigtvis bara kommer att användas av tekniknördar, eller av företag som smarta affärslösningar. Istället kan exempelvis robotar hjälpa äldre människor i hemmet eller elever i skolan. Hands free interaction kan å sin sida hjälpa oss i vardagen att göra våra sysslor simultant, utan att låsa upp händerna. Båda områdena har stor potential och framtiden för sig, även om de idag främst används inom nöjesindustrin, säger han.

Sin egen framtid tänker han inom akademin, gärna i Sverige om möjligheten ges, med fortsatt forskning på digital teknik i interaktion med människan, och gärna som bas över ett labb.
      – Jag gillar Göteborg och närheten till havet, staden påminner till storleken om Christchurch, även om det inte finns några berg i horisonten som på Nya Zeeland, säger han.

FAKTA:
Namn: Mohammad Obaid
Yrke: Post doktor vid avdelningen för interaktionsdesign (t2iLAB tillsammans med bland andra doktorand Pawel Wozniak och biträdande professor Morten Fjeld)
Forskningsområden: human-robot interaction, human-computer interaction och virtual reality
Intressen: teckna, rita, fotboll (håller på Bayern Munchen då han bott nära Munchen)