Med öga för skidåkning

Utbildningsvetenskapliga fakulteten har antagit Stefan Lindinger, verksam vid institutionen för kost- och idrottsvetenskap, som docent i idrottsvetenskap.

Stefan Lindinger disputerade 2002 i idrottsvetenskap och kinesiologi vid Universität Salzburg, Österrike, med avhandlingen Kinetic and kinematic analyses of modern skating and imitation techniques in Cross-country ski racing – basis for technique training, specific conditions training and development of cross-country skiing equipment.

Forskare, tränare och aktiv

Stefan Lindinger har erfarenhet som både forskare, idrottstränare och idrottsaktiv. Han har bland annat arbetat som teknikcoach för flera europeiska och nordiska landslag inom längdskidåkning och skidskytte. Han samarbetar exempelvis sedan 2003 med både Sveriges Olympiska Kommitté, SOK, och Svenska Skidförbundet.

Stefan Lindinger har varit verksam vid institutionen för kost- och idrottsvetenskap sedan november 2017. Under perioden 2004-2017 var han verksam vid Universität Salzburg, Österrike.
Bland flera forskningsprojekt han medverkat i på senare år kan nämnas Effects of fatigue on skiing biomechanics and biathlon shooting med finansiering från Internationella Skidskytteförbundet, IBU.

För mer information, kontakta Stefan Lindinger: e-post: stefan.lindinger@gu.se, tel: 031-786 3554, 0766-183554