Mathias Klang: Alla vet vad du gör

Vetenskapsfestivalen arrangerar en eftermiddag om övervakning och masskontroll i dagens tekniksamhälle:

Ny teknik ger oss otrolig tillgång till information och kommunikation. Men den möjliggör även nya spännande former av övervakning.

Det är inte längre bara repressiva stater som övervakar förtryckta medborgare. Vi ser också hur vi övervakas av företag och av varandra.

Under eftermiddagen, som delvis hålls på engelska, diskuteras det nya övervakningssamhället och dess sociala konsekvenser.

Utöver Mathias Klang, institutionen för Tillämpad IT vid Göteborgs universitet, medverkar flera andra framstående forskare inom området. Deltar gör också Amelia Andersdotter, Europaparlamentariker och nätaktivist liksom Max Schrems, nätaktivist och juridikstudent som har stämt Facebook för brott mot dataskyddsdirektivet.

Arrangör: Vetenskapsfestivalen

26 april, 13.00-17.00, Handelshögskolan