Matarvsföremål i Mölndals museums öppna magasin
Foto: Jenny Högström Berntson

Matarv lockar folkhögskola till universitetet

I december 2023 gästades forskarnätverket #matarv vid Göteborgs universitet av en grupp elever och lärare från Löftadalens folkhögskola i Halland. På menyn stod en föreläsning om mat och kulturarv och därefter besök på Mölndals stadsmuseum och rundvandring i deras öppna magasin.

–  Det är jätteroligt att få chansen att prata om matarv med intresserade elever som dessutom besitter så många egna erfarenheter kring matarv, säger Jenny Högström Berntson, ansvarig för forskarnätverket #matarv.

Matarvets komplexitet och enkelhet
Begreppet "matarv" innefattar olika dimensioner och rymmer de större sammanhanget kring maten - hur vi äter, med vem och hur vi tänker kring våra måltider.

Begreppet matarv handlar om just mat som kulturarv – hur måltidstraditioner, matlagningskunskaper och recept är del av samhällets traditioner som formats och omformats och kan se olika ut, men också ha likheter, beroende på tid och plats och sammanhang.

Eftersom besöket ägde rum under veckan före jul passade vi på att prata om julmatstraditioner, gamla rätter och nya traditioner på julbordet. Sill, skinka, dopp i grytan, långkål och grisfötter. Vad känner vi igen som typiska rätter på julbordet? Hur gamla är traditionerna? Ser det likadant ut i hela landet? Det finns många spännande trådar att rota i kring julmatstraditioner.

På jakt efter matarv i magasinen
Efter föreläsningen på Göteborgs universitet åkte gruppen vidare till Mölndals stadsmuseum för fortsatt fördjupning i matarv. Sedan 2019 när forskarnätverket #matarv formerades har Mölndals stadsmuseum varit aktiva och delaktiga på flera sätt. Bland annat har Christine Caux Gustafsson, antikvarie på museet, skrivit kapitel i de båda antologierna Matarv: berättelser om mat som kulturarv (red. Synnestvedt & Gustafsson, Carlssons bokförlag 2021) och Matarvets trådar: från antik fisksås till svenskt fredagsmys (red. Högström Berntson & Schedin, Carlssons bokförlag 2023), och pratat om matarv i Matarvspodden tillsammans med en kollega. Dessutom har museet producerat två välbesökta utställningar med matarvsrelaterat tema: ”Mat i nöd och lust”, samt ”Livet är en fest”.

Det är verkligen fint att ha så bra samverkan med Mölndals stadsmuseum och att kunna bjuda med eleverna från Löftadalens folkhögskola till museet för att få lite specialguidning i magasinen, säger Jenny Högström Berntson.

Christine Caux Gustafsson, antikvarie, och Malin Broby, pedagog på Mölndals stadsmuseum, tog emot i det öppna magasinet och berättade om samlingarna och dess matarvsföremål. I de vardagligaste av föremålen kan många berättelser rymmas – om mattraditioner, tillgång och avsaknad av mat, minnen och identitet.

Bland föremålen i museets magasin hittar vi en gammal plåtburk – Twistburken som många känner igen. Twist är för många en lika självklar av julmyset som Aladdin-asken, julmusten och julskinkan. En sliten gammal plåtburk som kanske många ser som gammalt skräp men som också bär på godistraditioner och barndomsminnen.

Den som ser tillbaka på hur Twist såg ut under uppväxten minns kanske en helt annorlunda godiskombination – den har nämligen förändrats radikalt sedan twist lannserades i Sverige 1959.

Matarvsrelaterade föremål från Mölndals museums öppna magasin. Däribland en gammal Twistburk.

Forskningsanknytning positivt för folkhögskoleelever
Viveca Olsson, lärare på Löftadalens folkhögskola (som disputerade i ämnet Antikens kultur och samhällsliv vid Göteborgs universitet 2006), menar att det är viktigt att kurserna hon håller i på Löftadalen också knyter an till aktuell forskning. Det är folkhögskolans uppgift att underlätta övergången till vidare studier samt att bredda intresset för olika kulturella företeelser.

– Ett besök till Centrum för kritiska kulturarvsstudier för att lära sig om matarv är ett utmärkt sätt att försöka uppfylla dessa mål, säger Viveca Olsson. Deltagarna på kursen 55+ upplevde studiebesök som mycket givande, särskilt då flera av dem har ett personligt intresse för både historia och mat.

Christine Caux Gustafsson och Malin Broby berättade om matarvsföremål i det öppna magasinet på Mölndals stadsmuseum.
Foto: Jenny Högström Berntson

I januari följs matarvsbesöket upp med en digital återträff mellan Jenny Högström Berntson och 55+ kursen. Eleverna har efter besöket i december deltagit i en matarvsundersökning och svarat på frågor om julmatstraditioner som kommer att följas upp med en analys och jämförelse relaterat till 2023 års stora julmatsundersökning som görs av Livsmedelsföretagen.

– Det blir fint att avrunda besöket från Löftadalen med att fånga upp julmatsundersökningen och se hur den står sig mot den generella bilden som framkommer i Livsmedelsföretagens stora julmatsundersökning, säger Jenny Högström Berntson.