Masterutbildning med skarpa case

Anna Jarskär fick en flygande start på sina masterstudier. I stället för att bara sitta i skolbänken jobbade hon och hennes klasskamrater med att utveckla nya idéer för Volvo Group.

Anna Jarskär Masterprogrammet Innovation and Industrial Management jobbar nära näringslivet för att ge studenterna chansen att pröva vingarna redan under studietiden.

– Vi fick besök av olika företag som berättade om sina utmaningar och presenterade möjliga projekt. Min grupp valde att jobba med Volvo Group och fick utveckla idéer för hur man kan skapa nya affärer. Resultatet blev ett affärsförslag på hur man kan koppla ihop hemmiljö och personbilar med hjälp av it­lösningar, säger Anna Jarskär.

Engagerad handledare från Volvo Group

Under två månader hade studenterna täta möten med sin handledare från Volvo för att slipa på upplägget och jobba fram en presentation.

– Vi visade förslag och fick feedback på vad som var intressant att jobba vidare med. Det var spännande att få inblick i hur processen går till. Vår handledare sa att om det är en bra idé så är de villiga att satsa på den, så det kändes verkligen att det var på riktigt när vi presenterade vårt förslag för ett antal chefer från Volvo.

Träna på gruppdynamiken

Projektformen blev också ett test på studenternas förmåga att samarbeta när olika viljor ska leverera under press.

– Skolan förberedde oss ordentligt. Vi fick formulera målsätt­ningar med projektet och förväntningar på varandra. En masterklass är ju internationell med en blandning av människor från olika länder, men vi har det gemensamt att alla är otroligt ambitiösa, säger Anna Jarskär.

Viktigt med företagskontakt

För Anna Jarskär var det värdefullt att få prova på att arbeta i skarpt läge. Hon tycker också att det var nyttigt att få kontakt med näringslivet.

– Jag har precis fått jobb. I anställningsprocessen fick jag många frågor om projektet och jag vet också att de hörde av sig till min handledare för referenser, säger Anna Jarskär.

ANNA JARSKÄR

Läser sista terminen på masterprogrammet Innovation and Industrial Management. Hon har fått jobb som konsult på EY (tidigare Ernst & Young).

Detta är en artikel från
Handelshögskolans Magasin 2016