”Många tidningar var det” och ”En himla massa program” - två nya böcker om massmediernas historia i Göteborg

Idag släpps två nya böcker om massmediernas historia i Göteborg. Den ena ”Många tidningar var det” handlar om dagspressen under de senaste hundra åren, Den andra, ”En himla massa program”, berättar om radions och televisionens utveckling från starten på 1920-talet fram till idag.

Bokomslag Många tidningar var det

Gemensamt för böckerna är att de skildrar den starka centralisering som skett inom mediebranschen och de konsekvenser denna fått för Göteborg. Under 1900-talet har det funnits över tio dagliga tidningar i Göteborg, i dag återstår bara två, båda med huvudägare på annat håll. Inom radio och tv fattas alla programbeslut åter i Stockholm, såsom det var under radions första decennier.

Boken ”Många tidningar blev det” är skriven av ekonom-historikern Sverker Jonsson och ”En himla massa program” är skriven av medieforskaren Lars-Åke Engblom. Böckerna har stötts av ett anslag från Stiftelsen Anna Ahrenbergs fond för forskning om Göteborg och dess invånare inför stadens 400-årsjubileum.

En himla massa program

Mer information om böckerna hos förlaget

Boken ges ut av förlaget Universus Academic Press. På deras hemsida hittar du mer information om böckerna.

Många tidningar var det

En himla massa program

Om författarna

Sverker Jonsson är professor emeritus i ekonomisk historia på Institutionen för ekonomi och samhälle, på Handelshögskolan vid Göteborgs universitet.

Lars-Åke Engblom är professor emeritus i medie- och kommunikationsvetenskap vid Jönköpings universitet samt gästprofessor på Avdelningen för ekonomisk historia vid Göteborgs universitet.