Studenter i trapphuset i Hus Patricia
Studenter i trapphuset i Hus Patricia på Lindholmen.
Foto: Julia Sjöberg

Många studenter på campus 2022 – härligt!

Nu är höstterminen i full gång, studenterna är på plats och allt rullar på igen nästan som innan pandemin. Söktrycket till utbildningarna inom IT vid Göteborgs universitet har ökat med nära 40% på fem år och visar inga tecken på att mattas.

Antalet sökande till IT-fakultetens utbildningar har på fem år ökat med nästan 40%, från knappt 6000 sökande 2017 till över 8300 nu 2022. Det ökade söktrycket gäller både nationellt och internationellt.

Vid höstterminens start hade 600 studenter registrerat sig på något av IT-fakultetens utbildningsprogram, där en sjättedel av dessa kommer från länder utanför EU. Högst tryck är det på det internationella kandidatprogrammet Software Engineering and Management och masterprogrammet Applied Data Science med över tio förstahandssökande per plats i den internationella omgången.

Miroslaw Staron, prodekan vid IT-fakulteten
Miroslaw Staron är nöjd med årets siffror och intresset för utbildningarna.
Foto: Pontus Johansson

Miroslaw Staron, prodekan vid IT-fakulteten med ansvar för grundutbildningen kommenterar:

– Intresset för våra utbildningar är fortsatt stort även efter pandemin, vilket är ett tecken på att våra program är relevanta. Jag ser ett ökat behov av IT-utbildningsplatser i regionen och internationellt. Våra studenter är en viktig del av pusslet att utveckla kunskapsstaden Göteborg.

Tillbaka på campus

I höst är det också för första gången på tre år en helt vanlig terminsstart med studenter och lärare tillbaka på campus. Det är många som är glada över att få ha lektioner på plats.

En av dessa är Feride Hansson, förstaårsstudent på det internationella kandidatprogrammet Software Engineering and Management.

– Att få tillbringa mycket tid med sina kurskamrater är både väldigt roligt och samtidigt effektivt. Det är lätt att ställa frågor till varandra, visa för varandra hur man har löst olika uppgifter till exempel och samarbeta på ett helt annat sätt än om allt varit online.

– Nu pendlar jag från Halmstad varje morgon och får gå upp klockan fyra, men trots det är jag jätteglad över att ha undervisningen tillbaka på campus!