Make your own passport
Foto: Tintin Wulia

Make your own passport fortsätter locka publik till Vetenskapsfestivalen

Möt Tintin Wulia som ligger bakom programpunkten Make your own passport.

Ett säkert vårtecken i Göteborg är att programmet till årets Vetenskapsfestival släpps. Festivalens publika program pågår mellan 18–23 april. En programpunkt som har varit återkommande under flera år på festivalen är Make your own passport.

Vi träffade initiativtagaren Tintin Wulia som berättade om bakgrunden till programpunkten och vad som händer på årets festival.

Kan du berätta lite om Make your own passport? Hur kom du på idén? Vad syftar aktiviteten till?
Make Your Own Passport är en mötesplats. Syftet med idén är att föra in diskussioner om landsgränser i den offentliga vardagen. När vi tänker på gränser tenderar vi att tro att de ligger i utkanten av våra länder. Men genom samtal i Make Your Own Passport kan du lära dig hur dessa gränser, som manifesterar sig i policyer som reglerar oss, faktiskt är genomgripande i allas vardag.

Make Your Own Passport genomförs som en workshop i offentliga utrymmen, för att nå allmänheten. Grundidén är att påvisa att livet är som ett lotteri där man i förväg inte vet vart i världen man föds. Här får man möjlighet att känna på känslan att ex. bli statslös. Tillsammans med andra realiserar man detta genom att göra ett eget 'pass' där medborgarskapet avgörs genom ett lotteri.

Jag som forskare har ställt ut transnationellt som konstnär sedan 2000. Idén kring Make Your Own Passport har utvecklats under lång tid genom mina personliga erfarenheter av identitetshandlingar som minoritet, med pass och som migrant. Detta kombinerat med min doktorandforskning om de ikoniska föremål som förkroppsligar våra länders gränser, pass, murar och kartor.

Jag började utföra workshopen i området kring gränsen mellan Detroit i USA och Windsor i Kanada, 2014, med stöd av Art Gallery Windsor och Arts Queensland. Sedan dess har den framförts mer än 20 gånger med och av olika nätverk runt om i världen.

Hur har responsen på er medverkan under Vetenskapsfestivalen varit?
Vi hade cirka 400 deltagare i vår första upplaga med Vetenskapsfestivalen 2019, inklusive i festivalens skolprogram. Det var så jag också träffade Catherine Gillo Nilsson, Bilal Almobarak och Lisa Palm som fortsatte att vara en del av Make Your Own Passport Network. Tillsammans etablerade vi Göteborgs universitets Center on Global Migration Make your own Passport Network (CGM MYOP Network).

Varför tycker du det är viktigt att medverka på Vetenskapsfestivalen?
Forskare kan inte verka ensamma – vi är en del av allmänheten, vilka också möjliggör vårt arbete både i teoretisk och pragmatisk mening. Vi forskar för allmänhetens bästa, så det är viktigt för dem att kunna ta del av hur, vad, var, varför, och för, av, om, vem forskningen görs.

Ni har under alla år varit med på festivalens arena i Nordstan, hur är det att arrangera en programpunkt i Nordstan?
Som du kan föreställa dig är det hektiskt! Det finns så många människor med så många olika drivkrafter som kommer från helt olika bakgrunder. Detta leder till många olika pratstunder, då det myllrar av människor som går runt för att handla. Nordstan som köpcentrum, påminner mycket om en gigantisk marknad.

Har du några fler programpunkter inplanerade under Vetenskapsfestivalen?
Vi kommer att offentligt introducera mitt European Research Council-finansierade projektet  "Things for Politics’ Sake: Aesthetic Objects and Social Change" som även det kommer vara med i Nordstan under Vetenskapsfestivalen. Jag bjuder också in till två andra workshops, av Aram Han Sifuentes och Natalie Novik, som jag tror kan vara mycket relevanta för den mångfaldiga miljön i Nordstan.

Tag chansen att delta i workshopen Make your own passport och träffa Tintin med kollegor under Vetenskapsfestivalen april.

Läs mer om universitets medverkan på Vetenskapsfestivalen.