En man står och håller i en båt.

Lars Gamfeldt ny professor i marin ekologi

Lars Gamfelt har blivit befordrad till professor i marin ekologi vid Institutionen för marina vetenskaper. I sin forskning undersöker han sambanden mellan biologisk mångfald och viktiga ekosystemtjänster som fiskproduktion och kolinlagring.

Grattis! Hur känns det att bli professor?

– För mig känns det egentligen inte särskilt speciellt att bli professor. Det menar jag verkligen, för det är ju i realiteten inte något som egentligen ändras från en dag till en annan. För mig är det mer en sak man gör inom akademin, ett naturligt nästa steg. En viktig aspekt är att man som professor har rätt att agera examinator för doktorander. Vi har brist på examinatorer på institutionen som jag förstått det.

Vad handlar din forskning om?

– Min forskning handlar om att belysa hur den biologiska mångfalden i havet, framför allt på grunda hårdbottnar, ändras till följd av mänskliga aktiviteter och hur det i sin tur påverkar hur dessa ekosystem fungerar. Tillsammans med kollegor både i Sverige och utomlands jobbar jag med grunda undervattensskogar av stora brunalger, och vi samlar in både övervakningsdata och genomför experiment i fält och på labb. I förlängningen kan en ändrad biologisk mångfald få konsekvenser för oss människor i form av minskande fiskproduktion, omsättning av näringsämnen, kolinlagring och andra ekosystemtjänster.

Hur var ansökningsprocessen?

– I min befordringsansökan beskrev jag min undervisning och forskning, både den jag gjort och den jag planerar att göra framöver. Och för att över huvud taget kunna ansöka behövde jag gå tre pedagogikkurser vilket var det mest krävande. Ansökan tog totalt några veckor att få färdigt, och den utvärderades av två ledande internationella marinbiologer.

Intervju: Susanne Liljenström