Länkstig

Kolonisatörernas religiösa arkitektur påverkades av Mayaindianernas byggtraditioner

Publicerad

Mayaindianerna hade inflytande över de spanska kolonisatörernas religiösa arkitektur. Det visar en avhandling i arkeologi som har jämfört spanska koloniala kyrkor med Mayabostäder på Yucatánhalvön i Mexiko och Belize.

Den spanska koloniala kyrkan Dzibilchaltún belägen i den postkoloniala mayaplatsen med samma namn. Foto: Teobaldo Ramirez Barbosa.Den spanska koloniala kyrkan Dzibilchaltún belägen i den postkoloniala mayaplatsen med samma namn. Foto: Teobaldo Ramirez Barbosa.

Mayaindianerna hade inflytande över de spanska kolonisatörernas religiösa arkitektur. Det visar en avhandling i arkeologi som har jämfört spanska koloniala kyrkor med Mayabostäder på Yucatánhalvön i Mexiko och Belize.

Religionen spelade en viktig roll i den spanska koloniseringen av Yucatánhalvön, en stor del av Mayakulturens kärnområde. Tillsammans med den spanska monarkin hade religionen en stor makt och inflytande i samhället.

Teobaldo Ramirez Barbosa. Foto: Thomas Melin.− Koloniala kyrkor och kapell representerade makten i form av byggnader och arkitektur som användes för att kontrollera Mayasamhället. Att omvända mayaindianerna till kristendomen var en viktig del i spanjorernas politik och riktlinjer när det gällde kolonialiseringen i Mexiko, säger avhandlingens författare Teobaldo Ramirez Barbosa.

Han har gjort en jämförande analys av tidiga koloniala kyrkor och Mayabostäder på Yucatánhalvön och Belize. Vanligen har kolonialismen tolkats som en ensidig relation där kolonisatören och dennes kultur inte påverkas, utan där den behålls oföränderlig. Teobaldo Ramirez Barbosas analys mellan spanska kyrkor och Mayabostäder avslöjar att den koloniserade hade en inflytande påverkan i fråga om arkitektur.

− Mayaindianer har använt samma byggmaterial i sina bostäder sedan den förspanska perioden fram till idag. Mina resultat visar att denna byggtradition med murverk eller stucco, stuckatur, halmtak eller ramadas, samt halvrunda, runda och fyrkantiga husformer är möjliga att observera i vissa typer av spanska kyrkor, säger han.

Kombination av traditioner

En av Teobaldo Ramirez Barbosas slutsatser är att detta kan tolkas som hybriditet, det vill säga en kombination av två olika traditioner som skapar någonting nytt.

Teobaldo Ramirez Barbosa mäter en påträffad mur i Santa Rosa. Foto: Roman Pretelin.Parallellt med analysen av den religiösa arkitekturen och mayabostäder gjorde han tre utforskningar i viken Espíritu Santo, Mexiko. Syftet med undersökningarna var att identifiera platsen Kachambay och dess kyrka Nuestra Señora de la Limpia Concepción som grundades 1621, samt hittills oupptäckta indianska bosättningar eller rancherias, små boplatser som var ett resultat av den koloniala politiken.

Två nya små bosättningar påträffades i norra delen av viken Espiritu Santo, vilka bevisar förekomsten av mänsklig verksamhet i en region som historiskt har ansetts vara obebodd. En av dem kan kopplas direkt till platsen Kachambay.

− Dessa fynd öppnar möjligheten för nya utforskningar i området och hur Mayaindianer anpassade sig genom att fly från den koloniala regimen, säger Teobaldo Ramirez Barbosa.

Avhandlingen Churches, chapels, and Maya dwellings of Colonial Yucatán and Belize. A Postcolonial Approach försvarades 18 mars 2016.

Länk till avhandling: http://hdl.handle.net/2077/41582