Johan Hagberg och Cecilia Solér nya docenter i företagsekonomi

Johan Hagberg och Cecilia Solér nya docenter i företagsekonomi

Johan Hagberg och Cecilia Solér har antagits som docenter i företagsekonomi vid Handelshögskolan, Göteborgs universitet. De är verksamma som forskare och lärare inom området marknadsföring vid Företagsekonomiska institutionen.

Johans forskning är inriktad på studier av marknads- och konsumtionspraktiker i detaljhandeln. Han doktorerade 2008 med avhandlingen Flytande identitet. NetOnNet och e-handelns återkomst i vilken han studerade framväxten av e-handel i svensk detaljhandel. I pågående forskningsprojekt studerar han digitalisering av handel och konsumtion.

Cecilias forskning är inriktad mot hållbar konsumtion, hållbar marknadsföring och konsumtionskultur speciellt inriktad mot mat, mode och båtbottenfärger. Hon forskar även om hållbara leverantörskedjor och miljömärkningssystem samt om fattigdomsbekämpande konsumtion i utvecklingsländer.