Jeanette Olofsson - JMG:s nya personalhandläggare

– Jag har aldrig lämnat ön utom för att jobba säger Jeanette Olofsson, ny personalhandläggare på JMG och Hisingsbo sedan före mjölktänderna. Det visar sig vara ett inte helt sanningsenligt påstående, Jeanette har lämnat ön både för att plugga och för att resa, nyligen gjorde hon till exempel en träningsresa till Fuerteventura, och hon har också rest genom det forna Östeuropa och upplevt allt från krigets mörka minnen till Medelhavets ljusa stränder.

Jeanette OlofssonJeanette läste samhällsprogrammet på Katrinelundsgymnasiet och så småningom blev det studier på Förvaltningshögskolan vid GU och en pol mag i offentlig administration. Men mellan gymnasiet och universitetet klämde hon in en period som lokalvårdare, vilket ledde till att hon tog över företaget där hon var anställd och det gick så bra att företaget blev uppköpt av en större konkurrent.

Som företagare var Jeanette tvungen att ägna sig en hel del åt personaladministration, vilket hon tyckte var så intressant att det kändes helt rätt att gå vidare med en utbildning på det området. Samhällsintresset var för övrigt djupt rotat. Som barn fascinerades hon av Lagens änglar och bestämde sig för att bli jurist. Hennes mamma tog med henne till en förhandling i tingsrätten i Göteborg. Det var inte riktigt så spännande som Jeanette föreställt sig, men intresset för samhället och hur det styrs och regleras fanns kvar trots allt.

En praktikperiod på Manpower under utbildningen ledde till att Jeanette när den var avslutad värvades till Samhall som personalledare. Hon stannade där i ett år innan hon sökte och fick en anställning på universitetets gemensamma förvaltning med den mossiga titeln chefssekreterare, vilket i praktiken innebar allmänna administrativa uppgifter. I samband med den stora omorganisation av administrationen som genomfördes vid GU under 2012 sökte Jeanette den tjänst som personalhandläggare hon nu har, en tjänst som delas mellan JMG och Globala studier.

– Att ha två arbetsplatser är roligt men det kan ta lite tid innan man känner igen alla vid institutionerna, säger Jeanette, som gillar det hon hittills sett av både institutionerna och jobbet. Hon har läst en del kurser i psykologi efter sin examen, och det kan nog vara en tillgång i ett jobb med många medarbetarkontakter.

Jeanettes familj har ett hus på Bohus Malmön där hon gärna vistas, och gärna grejar med renovering, hon är bra på att tapetsera. Ta det som ett tips.

Hon köper gärna möbler på loppis och är bra på att renovera dem, ytterligare ett tips.

– Problemet är att man drar på sig för mycket möbler, säger hon, jag får ha ett lager i källaren och byta möblemang i lägenheten då och då.

Jeanette tränar boxning och styrka, ta det som en varning, och läser gärna både skönlitteratur, gärna deckare, och biografier, senast om Obama.

Apropå deckare så är Jeanette blodgivare, men när hon för ett år sedan fimpade inträffade något synnerligen mystiskt. Hennes blodvärden som varit höga som hus sjönk till nedre botten, vilket innebar att hon stängdes av från blodgivningen. Tydligen lurar rökningen kroppen att producera hemoglobin så det stänker om det, men slutar man sjunker alltså värdena. Jeanette försöker nu äta järnrikt så att hon kan lämna blod igen. Leverpastej, broccoli, kiwi. Är det någon som känner till något man mer man kan äta för att få blodvärdena att stiga så hör av er till Jeanette!