Löparskor i en sportaffär.
Foto: Tage Persson/Mostphotos

Internationell konferens om löparskor

I mitten av juli samlas världsledande idrottsforskare och representanter från skoindustrin i Göteborg. På agendan står bland annat ifall löparskor kan förebygga skador och om prestationshöjande löparskor behöver regleras i tävlingssammanhang.

The Footwear Biomechanics Symposium är en internationell forskarkonferens som arrangeras vartannat år. För årets konferens är Göteborgs universitet värd i samarbete med Gymnastik- och idrottshögskolan (GIH).

Konferensen kommer att hållas 21–23 juli och avslutas därmed samma dag som OS i Japan invigs. Det ser ut som ett lyckat sammanträffande. En av huvudtalarna på konferensen är Sebastian Coe, tvåfaldig OS-guldmedaljör och nuvarande ordförande för det Internationella friidrottsförbundet (World Athletics), och en paneldiskussion kommer att handla om den nya typen av prestationshöjande löparskor vars användning i tävlingssammanhang eventuellt kan komma att regleras.

Porträtt på Stefan Grau.
Stefan Grau.

– Det är tydligt belagt i forskningen att de här prestationshöjande löparskorna gör att vi springer snabbare. Flera världsrekord i långlopp har också slagits de senaste åren. Modellen har en särskild konstruktion med en karbonplatta som innebär att energiförbrukningen minskar. Internationella friidrottsförbundet anser att det är en form av artificiellt hjälpmedel och vill nu kontrollera den här tekniska utvecklingen, säger Stefan Grau, professor i idrottsvetenskap och ansvarig för konferensen.

Löparskor som kan förebygga skador

Runt 250 forskare, studenter och representanter från skoindustrin förväntas delta på konferensen. Utöver Sebastian Coe är också Rasmus Østergaard Nielsen och Rana Hinman huvudtalare. De kommer att föreläsa om löparskors betydelse för att förebygga skador respektive hur skor kan användas i rehabilitering.

­– Den mesta forskningen om skor är inom idrottsvetenskap. Men det finns också ett behov av klinisk forskning. Med den här föreläsningen vill vi öppna dörren för medicinska forskare som gör klinisk forskning relaterad till skor, säger Stefan Grau.

En central aspekt av konferensen är forskare och representanter från skotillverkare möts.

– Det är viktigt att skobranschen håller sig informerad om den senaste forskningen. Det ger dem möjlighet att förbättra och utveckla skor. För forskare, och då särskilt yngre forskare, är det viktigt att etablera kontakt med branschföreträdare då många kommer att arbeta där.

Text: Carl-Magnus Höglund

The 15th biennial Footwear Biomechanics Symposium

Digital internationell konferens som arrangeras 21-23 juli.
Mer information finns på dess hemsida.