Handelshögskolan utvald till grundande medlem av ACE

Alliance of Chinese & European Schools, ACE, är ett samarbete mellan tio europeiska och tio kinesiska handelshögskolor. Handelshögskolan vid Göteborgs Universitet har som enda svenska lärosäte fått en inbjudan att vara en av de grundande medlemmarna.

ACE är ett nätverk som bygger på bilaterala avtal för student- och forskarutbyten och rektor Per Cramér menar att Handelshögskolans medverkan kommer att stärka relationerna med fler kinesiska lärosäten samt ytterligare utveckla relationerna med de europeiska deltagarna. Ett installerande möte hölls i Angers, Frankrike, på Essca School of Management, den 31 maj.

ACE-nätverket

- Jag förväntar mig att utbytena kommer att expandera successivt och kraftigt allt eftersom vi i nätverket lär känna varandra närmare, säger Per Cramér, som ser fram emot att få lära känna de kinesiska lärosätena som är utvalda av det kinesiska utbildningsdepartmentet och finns i vad kineserna kallar ”the greater China” vilket förutom Fastlandskina inkluderar Hong Kong, Macao och Taiwan.

Per Cramér med flera

Samarbetet är helt i linje med Handelshögskolans strävan efter större inslag av internationalisering och då gärna med kinesiska partners. Handelshögskolan har drygt 150 partneruniversitet runt om i världen. Många av skolans studenter tillbringar en del av sin studietid utomlands och ännu fler internationella studenter kommer till Handelshögskolan via utbyten eller som studenter på Graduate School.

ACE står under EFMDs beskydd. EFMD (European Foundation for Management Development) är en oberoende, icke vinstdrivande nätverksorganisation öppen för både företag och universitet.

De grundande medlemmarna i ACE är:

• Antwerp Management School (Belgium)
  • Beijing Jiao Tong University (China)
  • Chinese Academy of Sciences (China)
  • EBS Business School (Germany)
  • ESSCA School of Management (France)
  • Gothenburg University (Sweden)
  • Harbin Institute of Technology (China)
  • Hong Kong Polytechnic University (Hong Kong)
  • Leeds University (UK)
  • National Tsing Hua University (Taiwan)
  • Northwestern Polytechnic University (China)