Hållbarhet temat på Humanistdagarna

När Humanistdagarna återuppstod på Frölunda kulturhus den 22 och 23 mars låg fokus på att lyfta humaniorans betydelse, både för gymnasieelever men också för den breda allmänheten.

Camilla Brundin
Camilla Brudin Borg, universitetslektor i Litteraturvetenskap

- Vi vill nå ut på med vad humanister gör och visa vilka konkreta yrken detta kan leda till, säger Camilla Brudin Borg, universitetslektor i Litteraturvetenskap och projektledare för Humanistdagarna.

Humanistdagarna har legat i träda de senaste åren men var i år tillbaka på en ny plats, Frölunda kulturhus. Temat var humanistiska perspektiv på hållbarhet där föreläsningar om bland annat djurrätt, klimatångest och ekomode men också workshops fyllde de två dagarna. Fredagens program riktade sig till årskurs 8 och 9 samt gymnasieelever medan lördagens aktiviteter var öppna för allmänheten.

Foto: Jessica Oscarsson

Susanna Karlsson, studierektor för Språkkonsultprogrammet och docent i svenska språket, ledde en av fredagens workshops. Där fick besökarna djupdyka i en text från det offentliga, närmare bestämt en kallelse till en provtagning.

- Hotfullt, svår att förstå och väldigt formell, var några av omdömena.

Susanna Karlsson visade sedan upp en omarbetad version som skrivits just av en språkkonsult. Ett arbete som gav stor ökning av besök på kliniken.

- Språket är allt i ett samhälle, och det måste gå att förstå, sade hon. Genom språket kan vi göra samhället bättre.

Besökarna kunde också följa med på en guidad tur runt Frölunda kulturhus. Turerna leddes av studenter på Guideprogrammet på Institutionen för historiska studier, Sveriges enda guideutbildning på universitetsnivå.

Humanister behövs

Camilla Brudin Borg och Humanistiska fakultetens studievägledare var nöjda med både formatet och innehållet.

- Som alltid när vi är ute och föreläser är det alltid lika slående hur aktuella de ämnen är som våra forskare håller på med. Bara det säger mycket om varför humaniora behövs och att humanister gör mycket nyttigt för samhället, säger Brudin Borg som också projektleder ett HUM om..., en satsning på att öka kunskapen om humanistisk forskning och utbildning.

På lördagen fick de som kom för att lyssna på föredragen höra om hemvändande IS-krigare, jämlikhet och frågor kring islamofobi, sexism och rasism, klimatforskning och grundattityder som optimism och pessimism och vad dessa hållningar kan få förkonsekvenser.