Gymnasieelever från Hvitfeldtska besökte Centre for Retailing

Den 20 oktober var det dags för det årliga besöket av elever i årskurs 3 från Affärsprogrammet på Hvitfeldtska gymnasiet. De kommer till Centre for Retailing för att få veta mer om forskning om detaljhandel, om forskning i allmänhet och för att få inspiration till gymnasiearbetet.

Lena Hansson, föreståndare för Centre for Retailing, inledde med att berättade om forskningen vid centrat och visade en film där en forskare berättade om sitt projekt. Sedan fick eleverna möjlighet att ställa frågor om forskning i allmänhet, centrumets forskning och Handelshögskolans utbildningar och det kom många frågor från de nyfikna eleverna.

Eleverna ställde frågor om både forskning och utbildning, några exempel:

• Hur får forskningen ut resultaten till näringslivet på bästa sätt?
  • När du "fastnar" med forskningen, hur gör du för att "komma vidare"?
  • Vad tror du kommer att få kunden att fortsätta besöka fysiska butiker?
  • Vad krävs för att bli forskare? T.ex utbildning, erfarenheter mm
  • Vad är antagningspoängen på Handels?
  • Varför ska man gå här på Handels?
  • Är det flest kvinnor eller män som går och läser här?
  • Hur får man Sten-Olof Palm-stipendiet?

Besöket avslutades med en liten rundvandring på Handelshögskolan där några av viktigaste platserna besöktes: Handelsrätten som är skolans lunchrestaurang, biblioteket och Malmstensalen.