Lisa Nordström
Foto: Malin Ingrid Johansson

Guldbagge för bästa originalmusik till Lisa Nordström

Lisa Nordström, tidigare student på musiklärarlinjen (1994–1999) och individuella musikerprogrammet (2001–2005) samt lärare i musikdramatik, vann igår kväll en Guldbagge för bästa originalmusik till dokumentären Children of the Enemy.

Lisa Nordström arbetar som musiker och komponist inom många genrer: improvisation, elektronisk musik med flera. Hon har turnerat över hela världen och hennes verk har spelats på internationella festivaler som Sonar Sound Tokyo, Mutek Festival, Molde Jazzfestival och Berlin Music Week. Tidigare har hon komponerat musik till filmerna Sonica Sequence, MajkenWelcome to Verona med flera.

Dokumentären Children of the Enemy handlar om Patricio Galvez som försöker rädda sina sju föräldralösa barnbarn från ett fångläger i Syrien.

Dessutom var Gorki Glaser-Müller, tidigare lärare på scenutbildningarna, nominerad för bästa regi för samma film.
Cecilia Milocco, även hon tidigare lärare på scenutbildningarna och alumn från masterprogrammet i skådespeleri (2012–2014), var nominerad för bästa kvinnliga huvudroll för rollen som Molly i Knackningar

Mer om Lisa Nordström
Children of the Enemny på IMDb