Göteborgs universitet oförändrat på THE-rankinglistan

På torsdagen publicerade den brittiska tidskriften Times Higher Education sin årliga rankinglista över världens universitet. Liksom förra året placerar sig Göteborgs universitet i intervallet 201–225.

Rankingen Times Higher Education, THE, räknas till en av de mer prestigefyllda rankinglistorna i världen. I nuläget presenterar THE de 200 universitet som de rankar högst och väljer sedan att redovisa i intervall: 201–225, 226–250, 251–-275, 276–300, 301–350, 351–400.

Tretton indikatorer används för rankingen, fördelade i fem grupper med olika vikt: Teaching, International outlook, Industry income, Research samt Citations.

Jämfört med 2012 förbättrar sig Göteborgs universitet i indikatorn Citations medan försämringar noteras i första hand i indikatorerna Teaching och Research.

– Andra svenska, jämförbara lärosäten uppvisar ett liknande mönster. Också Lunds universitet tappar i Teaching och Research liksom Uppsala universitet som även tappar i andra indikatorgrupper, säger Magnus Gunnarsson, utredare vid Göteborgs universitets enhet för analys och utvärdering.

Amerikanskt i topp

I toppen av THE-rankingen har det skett en ommöblering sedan förra året. Harvard klättrar till en andraplats som de delar med Oxford, Stanford har i sin tur halkat ner ett steg och återfinns nu på fjärde plats. Liksom 2011 och 2012 toppas listan av California Institute of Technology.

De svenska lärosätena placerar sig enligt följande, med förra årets placering inom parentes: Karolinska institutet plats 36 (42), Stockholms universitet plats 103 (117), Uppsala universitet plats 111 (106), KTH plats 117 (140), Lunds universitet plats 123 (82) och därefter Göteborgs universitet.

Läs Göteborgs universitets analys av 2013 års THE-ranking (pdf)
THE-rankingen på webben