Göteborgs universitet medverkar i West Pride 2014

Göteborgs universitet medverkar som stolt samarbetspartner i West Pride som hålls i Göteborg 28 maj–1 juni. Den 1 juni deltar universitetet i regnbågsparaden och den 30 maj öppnar Artisten dörrarna för föreläsningar och panelsamtal.

Logotype för west pride.

– West Pride bygger på visionen om en jämlik och inkluderande värld, fri från fördomar och diskriminering. I en tid där främlingsfientliga och homofoba krafter vinner mark i Europa är det oerhört viktigt att vi som universitet står upp för alla människors lika värde, säger Helena Lindholm Schulz, prorektor, som leder jämställdhets- och likabehandlingsarbetet vid Göteborgs universitet.

Anställda och studenter är välkomna att delta i regnbågsparaden. Samling sker utanför entrén till HDK klockan 12.30 den 1 juni. Paraden avgår sedan från Götaplatsen 14.00 och går längs Avenyn till Brunnsparken och vidare till Drottningtorget och avslutas i Trädgårdsföreningen.

Fredagen den 30 maj arrangerar Göteborgs universitet och Chalmers även föreläsningar och panelsamtal med hbtq-frågor som gemensam nämnare på Artisten. Under rubriken Forskning som påverkar presenteras aktuell forskning inom en rad områden. Teman som berörs är bland annat hen i vetenskaplig text och praktik, boendeformer och livsprojekt, nörden i den heterosexuella matrisen, unga män om kön och sexualitet i det nya Sverige och begär mellan kvinnor i skönlitteraturen.

Fakta: West Pride är en gratis kulturfestival som skapar trygga mötesplatser för hbtq-personer och som lyfter upp normkritik och hbtq-personers livssituation genom konst och kultur. West Pride 2014 har underrubriken En konstig festival och pågår i Göteborg mellan 28 maj och 1 juni 2014.