Förvaltningshögskolans pris till Linda Soneryd

Sociologen Linda Soneryd, numera verksam vid Örebro universitet, får Förvaltningshögskolans pris 2023.

Förvaltningshögskolans pris, som varje år delas ut för nyttiggörande av forskning inom ämnet offentlig förvaltning, ges i år till Linda Soneryd.
– Jag blev jätteglad, det känns ärofyllt att få ett pris i nyttiggörande av forskning. Det är också roligt att det handlar om offentlig förvaltning, för jag brukar oftast inte tänka på det som att det är det jag forskar om, säger hon.

Fokus i forskningen har till stor del legat på styrning, demokrati och deltagande i miljöfrågor. Ett exempel på en fråga som Linda Soneryd har följt länge är den om slutförvaring av kärnavfall, där det oftast har varit miljöorganisationer som lyft frågor om saker som till exempel alternativa metoder. Det menar hon har gjort att frågorna diskuterats ur fler perspektiv och med mer substans än vad de skulle gjort annars, och att det därför hjälper den som ska fatta ett informerat beslut.
– Tjänstepersoner som jobbar dagligen med att hantera miljöfrågor behöver lyssna till motstånd eller protester, utifrån att det är någon som väcker en fråga. Att vara receptiv mot medborgares åsikter är en viktig del av jobbet, säger hon.

Resultaten av sin forskning har Linda Soneryd aktivt spridit till både allmänheten och olika myndigheter, intresseorganisationer och andra berörda. För sitt arbete med både samhällsrelevant forskning och framförallt spridningen och nyttiggörandet av densamma tilldelas hon Förvaltningshögskolans pris 2023.

Motivering till priset

Linda Soneryd är professor i sociologi vid Örebro universitet samt verksam vid Score (Stockholms centrum för forskning om offentlig sektor) vid Stockholms universitet och Handelshögskolan i Stockholm. Den fråga som genomsyrar Soneryds forskning och verksamhet är hur styrning och medborgerligt deltagande kan organiseras för att hantera konflikter och kontroversiell teknik, inom den för samtiden och framtiden helt avgörande miljöutmaningen. Klimatförändringar, ny teknik, slutförvar av kärnavfall, vattenförvaltning, infrastruktur och stadsplanering är bara några av de områden inom vilka Soneryd undersökt hur medborgare kan och bör involveras.

Genom att undersöka miljöområden i skenet av demokratiskt deltagande har Soneryd genererat kunskaper av hög samhällelig och praktisk relevans. Kunskaper som ger kommuner och myndigheter ökade möjligheter att identifiera och utforma adekvata, legitima och effektiva styr- och deltagandeformer.

Lina Soneryd sprider aktivt sin forskning till kommuner, myndigheter, intresseorganisationer, studenter och allmänhet genom bland annat expertmedverkan i utredningar, föreläsningar, dialoger och undervisning. Linda Soneryd nyttiggör på ett mycket förtjänstfullt sätt forskning om offentlig politik och förvaltning av hög politisk, demokratisk och samhällelig relevans.