Fem studenter listar sina bästa tips för digitala studier

På Handelshögskolan kommer i princip all undervisning ske digitalt under höstterminen. Detta kan innebära utmaningar för dig som student. Därför har vi listat studenternas fem bästa tips för att klara av studierna hemifrån.

En porträttbild på Amanda
Amanda

1. Motionera
Att träning är bra för oss har vi nog alla hört förut - och det finns goda anledningar till de upprepade uppmaningarna. Motion är bra för mycket, inte minst för tankeverksamheten.
Den goda nyheten är att man inte behöver hårdträna för att uppnå resultat. En snabb promenad som får igång flåset räcker gott och väl för att frigöra endorfiner som bidrar till både glädjerus och bättre fokus. Studenten Amanda har anammat idén.

- Mitt tips är att gå upp och röra på sig på morgonen. Jag brukar springa, promenera eller gymma innan jag sätter mig med skolan, säger Amanda.

En porträttbild på Mirza
Mirza

2. Bli inte för bekväm
När man studerar hemifrån kan det vara svårt att strukturera och planera sin tid. Gränserna suddas ut mellan skola och fritid, vilket i sin tur kan leda till att självdisciplinen sviktar. Mirza berättar om sina bästa tips för att hålla fokus. - Undvik att plugga hemifrån eller på en allt för bekväm plats för ofta. Även om det är bekvämt så försvinner motivationen och fokuset ganska snabbt. Sätt upp deadlines och planera. Till exempel är det bra att planera tid och plats för att titta på sina inspelade föreläsningar. När man väl kommer in i rutiner så känns skolan ungefär som innan corona, säger Mirza.

En porträttbild på Linnéa
Linnéa
Foto: Erika Holm

3. Lägg undan mobilen
Att lägga undan mobilen kan vara svårt när man studerar hemifrån. Studenten Linnéa har kommit på ett knep som gör det enklare att behålla fokus. - Jag brukar sätta klockan på 45 minuter och under den tiden vet jag att jag bara ska sitta med plugget, så då är jag noga med att lägga undan mobilen. Det blir lätt annars att jag ska kolla klockan och när jag tar upp mobilen så fastnar jag i den istället. Efter 45 minuter brukar jag ta en kort paus och sen sätta igång igen, säger Linnéa.

En porträttbild på Emelie
Emelie
Foto: Erika Holm

4. Var social
När man studerar hemifrån är det lätt att prioritera bort sociala aktiviteter. Att hålla social distans betyder däremot inte att du inte får ha några kontakter alls – du behöver bara vara lite kreativ! Emelie har ett par tips för hur man håller kontakten på avstånd. - Mitt bästa tips är att försöka göra en social aktivitet om dagen. Försök ta en promenad med en kompis eller en lunch via Zoom, säger Emelie.

En porträttbild på Sofie
Sofie

5. Behåll rutinerna
Att upprätthålla rutinerna kan vara extra viktigt när man studerar hemifrån. Har man rutiner och struktur under skoldagen får man också tid över till annat när arbetet är gjort. Sofie berättar om sina bästa tips för att upprätthålla rutinerna. - Mitt bästa tips är att plugga på bestämda tider och hitta en bra plats och plugga på, säger Sofie.

Fler tips

Fler tips om hur du skaffar dig en bra studiemiljö hemifrån hittar du på Studentportalen. Där finns även en länk till studenthälsan.

Läs mer på Studentportalen

Område