"Executive MBA ger mig ett affärsmässigt övertag"

På Handelshögskolans Executive MBA-program får redan etablerade ledare fortsätta utvecklas. En framgångsfaktor är blandade grupper där personer med olika bakgrund skapar dynamik. Julia Lamskemper från Hamm i Tyskland är en av deltagarna.

Julia LamskemperJulia Lamskemper arbetar som global försäljningschef´på Jäckering-group, ett tyskt företag som bland annat är underleverantör till livsmedels- och pappersindustrin. Sedan drygt ett år pendlar hon till Göteborg och Handelshögskolan för att utvecklas till en ännu bättre affärskvinna.

– Jag har alltid velat ta en MBA-examen och min chef sa ”ok bara det inte går ut över jobbet”. Därför blev jag blev glad när jag hittade Executive MBA här i Göteborg som är förlagd till veckosluten.

Blandad grupp ger nya perspektiv
Deltagarna har i genomsnitt tio års erfarenhet av arbete i ledande befattningar. Men det är stor spännvidd i gruppen i och med att de kommer från olika länder och organisationskulturer.

– Det är superintressant att diskutera med de andra och höra hur de gör i sina organisationer. Alla har olika synsätt och jag ser hela tiden nya perspektiv och får nya idéer. Jag kan inte sova på planet hem längre. Jag har alldeles för många intressanta saker att tänka på, säger Julia Lamskemper.

Utbildning med internationell utblick
Även föreläsarna har olika nationaliteter och bakgrunder för att programmet ska erbjuda en så bred utblick som möjligt. Executive MBA-programmet inkluderar dessutom en del resor. Gruppen har varit i Shanghai och Hangzhou där man besökte både universitet och företag. Längre fram är det dags för en tio dagar lång resa till Indien, med besök på bland annat Indian Institute of Managment i Bangalore.

Nya idéer och nytt självförtroende
Givetvis tar utbildningen mycket tid i anspråk, men Julia Lamskemper ångrar inte en sekund. Hon upplever redan att hon har stor nytta av erfarenheten.

– Du måste kunna prata samma ”språk” som de du ska göra affärer med. Det är en sida som jag har utvecklat. Jag har också lärt mig en hel del om ledarskap, saker som jag testar med mitt team hemma i Tyskland nu.

Hon tycker också att Executive MBA har gett henne ett nytt självförtroende och tack vare det ett affärsmässigt övertag.

– Jag är ganska ung för min yrkesroll. Min Executive MBA-utbildning gör mig bättre på att hantera olika situationer och jag kan agera med större säkerhet och självförtroende, avslutar Julia Lamskemper.

Detta är en artikel från Handelshögskolans årsmagasin 2012
Ladda ner magasinet som pdf

Läs blädderbar pdf