Ett år i London med Stenastipendium

Dagen efter sin kandidatexamen var Stefan Westman på plats i London. Tack vare ett stipendium från Stena, med syfte att stimulera unga affärsbegåvningar, kunde han se fram emot ett år på Svenska Handelskammaren.

Stefan Westman

Det tar ungefär 25 minuter att cykla från bostaden i Shoreditch till Handelskamma­ ren på Montagu Street, ett stenkast från Baker Street i centrala London. Väl framme finns massor av uppgifter att ta tag i.

– Mitt jobb är att rekrytera och vårda medlemsbolagen. Det kan handla om att förmedla kontakter eller planera något av de många branschevent vi håller i. Jag har också hand om nätverket Young Professionals med ungefär 300 unga svenskar som jobbar i London, berättar Stefan Westman.

Driven stipendiat

Stefan Westman har läst ekonomi med språklig inriktning och gjort sin fördjup­ning inom International Business. Dessutom har han visat sig vara både driven och entreprenöriell.

– Under studietiden var jag aktiv i den studentdrivna kommunikationsbyrån HandelsMarketing. Dessutom startade jag ett e­handelsföretag tillsammans med två andra studenter från skolan. Det tror jag vägde tungt när jag fick stipendiet, säger Stefan Westman.

Tränad i internationell affärskultur

I sommar är stipendieåret över. Vilka upplevelser och erfarenheter tar du med dig hem?

– Jag har fått förmånen att träffa väldigt många beslutsfattare och fått träna mig att pitcha olika koncept för dem. Dessutom så har jag upplevt internationell affärskultur, hur möten genomförs och hur försäljning går till. Det och mycket annat tar jag med mig. Fast vi får väl se om jag åker hem. Det kan hända att jag blir kvar! säger Stefan Westman.

STIPENDIUM FÖR PRAKTIK VID SVENSKA HANDELSKAMMAREN

Stipendiet delas ut av Sten A Olssons stiftelse för forskning och kultur och kan sökas av studenter på Handelshögskolans ekonom- program. I stipendiet ingår ett års praktik vid Svenska Handelskammaren i London samt 200 000 kronor.

Detta är en artikel från Handelshögskolans magasin 2017
Blädderbart magasin