EASAC bekräftar fyrdubbling av extrema väderfenomen

I en ny uppdatering från EASAC, the European Academies' Science Advisory Council, bekräftas att extrema väderfenomen har ökat med fyra gånger de senaste 36 åren.

Raporten ”Extreme weather events in Europe: Preparing for climate change adaption: an update on EASAC’s 2013 study”, offentliggjordes den 21 mars.

Enligt rapporten är det främst översvämningar och andra hydrologiska fenomen som har ökat. Likaså har antalet fall av extrema temperaturer, torka, skogsbränder har mer än fördubblats sedan 1980. Rapporten tar även upp Påverkan på Golfströmmen som.
Som en följd av de föremkomster av extrema väderhändelser kräver EASAC fler åtgärder inom hela EU. Varpå ledare och beslutsfattare uppmanas till att de måste förbättra anpassningsförmågan hos Europas infrastruktur och sociala system till ett föränderligt klimat.

Om EASAC

EASAC utgörs av vetenskapsakademierna i EU-länderna samt Norge och Schweiz. Dess syfte är att som rådgivande organ förse EU:s politiker med oberoende, granskande information i vetenskapligt och politiskt angelägna frågor, till exempel rörande miljö, jordbruk, energi, fiske, hälsa och livsmedel. Genom sitt nätverk av de främsta aktiva forskarna i Europa organiserar EASAC kvalificerade expertgrupper som bereder specifika frågor.

Uppkärmsammat av Svenska Dagbladet

Professor Deliang Chen

Kontakt:

Deliang Chen, professor i fysisk meteorologi och innehavare av August Röhss professur i naturgeografi vid Institutionen för geovetenskaper, Göteborgs universitet. Ledamot av Kungl. Vetenskapsakademien.
E-mail: deliang@gvc.gu.se