Den tecknade seriens bildberättande

vetenskapsfestivalenHouman Sadri och Joakim Jahlmar, doktorander i engelsk litteraturvetenskap vid Göteborgs universitet, medverkar i Vetenskapsfestivalens skolprogram med en workshop om bildberättande. Workshopen, som är på engelska, vänder sig till skolår 7-9.

Vad tar ni upp i workshopen?Houman Sadri och Joakim Jahlmar

– Vi tar upp den tecknade seriens bildberättande, ett semiotiskt perspektiv med fokus på Scott McClouds alldeles lysande genomgång av seriemediets formfunktioner: t.ex. hur läsaren fyller i tomrummen mellan serierutorna för att skapa sekvenserna, hur tid fungerar i ett medium som är rumsligt och visuellt, och hur olika typer av bildestetik (fotorealism, "cartoon", och abstraktion) påverkar läsningen av serietexten.

Vad hoppas ni att skolungdomarna tar med sig därifrån?

– En fördjupad förståelse av bildberättandet, hur det fungerar och hur de kan analysera det på ett mer medvetet sett. Samt att de får en klarare bild av vad litteratur- och kulturstudier kan innebära, och en förnyad uppskattning för mediet, så klart.

Varför vill ni medverka i Vetenskapsfestivalen?

– Dels anser vi att den tredje uppgiften är mycket viktig, särskilt då när det gäller att kunna knyta an till de yngre generationerna, som förhoppningsvis kommer att vara våra studenter om ett antal år. Dels vurmar vi ju för just det här området och vill gärna visa upp hur användbart mediet kan vara, och hur viktigt det är att förstå hur det fungerar.

Läs mer om Vetenskapsfestivalens skolprogram