Bokmässan 2015: Kunskap för demokratin

Yttrandefriheten och behovet av kunskap om den, står i centrum när Göteborgs universitet uppträder på årets bokmässa. Publiken har chans att möta över 50 av universitetets forskare.

Kanske är kunskap viktigare än någonsin. I en global och digitaliserad värld kan ett beslut, eller ett klick, byggt på kunskapsbrist bli förödande för dig själv eller för många.

På Göteborgs universitets seminarier och i universitetets monter deltar 55 forskare som ger olika perspektiv på hur det är att vara människa i en global och digital värld. Hur fri är jag att ge yttryck för mina åsikter och känslor i min del av världen, i hela världen? Hur fri kan jag vara utan att skapa ofrihet åt andra?

Nästa år firar den äldsta och svenska tryckfrihetslagstiftningen 250 år. Länge har vi kanske tagit yttrandefriheten för självklar, men enligt Reportrar utan gränser är hälften av världens befolkning utan rätt att uttrycka sina åsikter.

Utmaningarna är många, komplexa och starkt politiserade, inte minst de som gäller medierna och konsten.

– För att konstruktivt möta dagens utmaningar krävs ökad kunskap - kunskap över traditionella ämnesgränser och i samverkan med många olika delar av samhället - det är nödvändigt när många olika kulturer, religioner och politiska uppfattningar existerar sida vid sida, menar professor Ulla Carlsson.

Därför har Göteborgs universitet tagit initiativ till plattformen Global Free Speech, som syftar till att öka kunskapen om yttrandefriheten.

Fyll på dina kunskaper om yttrandefrihet, om litteratur och om konsten att vara människa i olika delar av världen - i Göteborgs universitets monter på Bokmässan, B06:70.

Välkomna!

Läs programmet här.