Behandlingen av och synen på Romer tar plats i historieundervisningen

Tidningen Dikko publicerade den 31 januari en intervju med Eva Andersson, universitetsadjunkt inom historia vid Institutionen för historiska studier. Eva berättar i intervjun om hur grundutbildningen inom historia numera innehåller ett obligatoriskt fördjupningsmoment där den svenska statens behandling och syn på romer under 1900-talets första hälft undersöks.

Bland annat säger Eva detta om varför det är viktigt för dagens studenter att lära sig om resande och romernas historia:

”För det första tycker jag att det är viktigt att studenterna inte bara får med sig ”vinnarnas” historia: inte bara de vita, västerländska männen i adel och borgerskap utan också arbetares, världens utanför Europa, kvinnors och minoritetsgruppers historia. Jag undervisar till exempel också om Afrikas historia under det som är medeltid hos oss i Europa.

Romernas historia är viktig att lära ut och låta studenterna möta av flera skäl. Dels kan studenterna nästan aldrig någonting om romsk historia, jag visste själv inte om att romer hölls som slavar i Rumänien in på 1800-talet förrän för kanske tio år sen, och studenterna kan ändå mindre. Även porajmos/förintelsen under nazisterna är något som alla studenter inte känner till.”

Läs mer av intervjun med Eva i länken nedan som leder till Dikkos fullständiga reportage.

Göteborgs Universitet har obligatoriska fördjupningsövningar om resande/romer