a small plant rising from a pile of earth

Är du Mastersstudent och intresserad av migration- och integrationsforskning samt konstnärlig forskning

Centrum för Global Migration (CGM) erbjuder en tvärvetenskaplig praktik tillsammans med projektet Thingstigate vid HDK Valand - Högskolan för konst och design.

Vi antar studenter som är inskrivna i ett mastersprogram. Vi söker motiverade och självdrivna praktikanter som är intresserade av både migrations- och integrationsforskning och konstnärlig forskning. Arbetsspråket är engelska.

Den tvärvetenskapliga inriktningen på praktiken erbjuder en dynamisk upplevelse där praktikanten får möjlighet att engagera sig i olika uppgifter på både CGM och inom projektet Thingstigate vid HDK-Valand.

Exempel på uppgifter:

• Hjälpa till med att arrangera workshops och seminarier
  • Bistå inom olika forskningsprojekt med t.ex. litteraturöversikter
  • Hjälpa till vid deltagande konstsessioner och offentliga workshops
  • Assistera i webbaserat arbete
  • Enklare administrativa uppgifter

Praktikanten kommer att vara fysiskt placerad vid HDK-Valand och handledas av senior personal från både HDK-Valand och CGM.

Under praktiken kommer studenten att utveckla såväl akademiska som organisatoriska färdigheter, få en inblick i akademiskt arbete i praktiken, bygga ett akademiskt nätverk och få en inblick i forskning som rör migration och integration såväl som konstnärlig forskning. Praktikanten kommer även att ha möjlighet att delta i forskningsseminarier och andra aktiviteter som anordnas av CGM, HDK-Valand och av andra institutioner vid universitetet.

Allmänna kvalifikationer

För att vara behörig att söka praktik på CGM behöver du vara:

• inskriven vid ett mastersprogram
  • flytande i engelska i både tal och skrift
  • proaktiv och självständig
  • analytisk och strukturerad

Längd på praktiken

Vi prioriterar praktik på 10 veckor eller längre. Du kan praktisera på heltid eller deltid (minst 50%) beroende på vad som passar dig bäst.

Ansökan

Vi tar emot ansökningar för våren 2024 och hösten 2024. Vi tar emot ansökningar löpande så vänta inte med att skicka in din ansökan.

Ansökan skickas till: globalmigration@cgm.gu.se

Till ansökan vill vi ha ditt CV, ett personligt presentations/motivationsbrev på max en A4-sida samt ett exempel på skrivuppgift från pågående eller tidigare studier.

Om du har några frågor, kontakta oss via e-post.

Viktig information

Vi får många förfrågningar men kan bara ta emot ett fåtal praktikanter varje termin.

Vi tar inte emot praktikanter under sommarmånaderna (mitten av juni till mitten av augusti).

Vi erbjuder inte betald praktik eller hjälp med boende.

Vi har inte möjlighet att handleda examensarbeten

Vänligen notera att beslut fattas av CGM utifrån verksamhetens behov och är slutgiltiga. Eftersom detta är en obetald praktik kan beslut inte överklagas

Område