Antologi om åldrande ger plats åt möbler, minnen och människor

Triumfbågar & Kedjerökare är titeln på en ny bok som studenterna på programmet Redaktionell praktik har skapat helt från grunden. Temat är åldrande, såväl mänskligt som materiellt.

Redaktionell praktik är ett litteraturvetenskapligt kandidatprogram, där den fjärde terminen innebär att studenterna på egen hand genomför ett stort projekt. Den här gången blev det en antologi i katalogformat.

– Vi har lekt mycket med formen, boken är kvadratisk. Vi ville göra något lite annorlunda, något som sticker ut i mängden, säger Sanna Simonsson.

Porträtt på Erika Jarhed och Sanna Simonsson
Erika Jarhed och Sanna Simonsson.

– Det är mycket färg och asymmetriska linjer, säger Erika Jarhed.

Har haft olika roller

De två har varit projektledare för boken, haft en överblick på processen och sett till att allt går enligt plan. Andra i klassen har haft fokus på den grafiska profilen och omslaget, några har jobbat med ekonomi och bokföring, en liten grupp huvudredaktörer har haft ansvar för innehållet och andra har jobbat med marknadsföring av boken.

Dessutom har alla i klassen varit redaktörer för minst varsin text. Varje måndag har de haft gemensamt möte och sedan suttit och arbetat tillsammans.

– Vi har sett det som en enda stor redaktion, säger Erika Jarhed.

Väldig bredd på de medverkandes åldrar

Efter att ha fattat beslut om temat kontaktade klassen olika skrivarkurser i Göteborg och satte upp affischer på Humanisten och på biblioteken i Göteborg för att efterlysa bidrag till boken. Den färdiga antologin innehåller 38 medverkande, några från klassen och resten utifrån.

– Den yngsta är tio år, ett barn som har ritat sin mormor och morfar. Det är en väldig bredd på de medverkandes åldrar, vilket är extra roligt eftersom det handlar om åldrande, säger Erika Jarhed.

Äldrevården, vin och en möbel

Bidragen i boken består av texter i olika genrer – lyrik, prosa, essäer och prosalyrik – och bilder, både fotografier och illustrationer.

– Vi förväntade oss att få in många texter om mänskligt åldrande, men till vår glädje kom också en hel del material som handlade om materiellt åldrande – hur saker förändras eller inte förändras. Vi har till exempel en bildserie om kompost. Man kan tycka att kompost är något fult, men här blir det ett konstverk, det är jättehäftigt faktiskt! Det finns också texter om äldrevården och en hyllning till en älskad möbel, säger Sanna Simonsson.

– Och om vin, hur det åldras. Annars är det mycket mänskligt åldrande, säger Erika Jarhed.

– Mycket minnen, människor som minns tillbaka, säger Sanna Simonsson.

omslag

Många detaljer

Att ta fram en bok tillsammans har varit väldigt roligt tycker de, men de har också insett att det är mycket mer jobb än man kanske tror.

– Det har varit mycket detaljer, som till exempel vilken typ av papper man ska ha, säger Sanna Simonsson.

– Eller att en färg kan se ut på ett sätt på dataskärmen men på ett helt annat sätt i verkligheten. Och sedan allt som kostar! Det är svårt att få ihop ekonomin i en bok. Och att jobba med en främling och hans eller hennes text, att göra det på ett bra sätt, det kan vara en utmaning, säger Erika Jarhed.

Fler möjligheter inom branschen

Båda två har dock gillat just den biten – att jobba med andras texter – och skulle gärna vilja göra det i yrkeslivet så småningom. Men att vara med och skapa en bok har också fått dem att inse att jobbet på ett förlag rymmer så mycket mer än redaktörskapet, till exempel att det ofta finns projektledare och marknadsförare där.

– Kurserna i redaktionell praktik ger en mycket bredare bild av hur redaktionellt arbete kan se ut. De visar att det finns fler möjligheter inom branschen, säger Sanna Simonsson.

Tisdagen den 17 maj klockan 18 är det releasefest på Göteborgs litteraturhus. Där kommer alla bidrag i boken – text och bild – att presenteras på något sätt.

Text: Elin Widfeldt