Ambitiösa studenter gör Gadden till succé

Arbetsmarknadsmässan Gadden är en framgångssaga. Den trettioårsfirande mässan har vuxit varje år och 2012 hade man cirka 4 500 besökare. Trots att det är ett så pass stort arrangemang sköts det helt av ideellt arbetande studenter. Förra året hette projektledaren Erik Persson.

Hur får man det prestigefyllda jobbet att projektleda Gadden?

– Förra årets projektkommitté avslutar sitt uppdrag med att rekrytera den nya. Det fungerar som en vanlig rekryteringsprocess. Man skickar in sitt cv och ett personligt brev. Jag blev kallad till intervju och grillades av sex personer i närmare en timme, berättar Erik Persson.

Totalt är det 14 personer som bildar Gaddens projektkommitté, en tätt sammansvetsad grupp som arbetar tillsammans i nästan ett år. Drygt en månad innan d-dagen rekryteras också en crew på ungef är 150 studenter som alla har sina speciella uppgifter under mässdagarna.

Konsten att projektleda en ideell organisation
Så fort arbetsgruppen är formerad sätter den igång med att jaga sponsorer, knyta upp företag och organisationer som vill ställa ut och hitta intressanta talare. Budgeten är obefintlig. All eventuell vinst från förra året går tillbaka till studentkåren.

Hur leder man egentligen ett sådant arbete?

– Jag och Gaddens vice projektledare bestämde oss tidigt för att vi ville ha en väldigt platt organisation, berättar Erik Persson. Eftersom det handlar om ideellt arbete är det extra viktigt att alla hittar sin motivation. Vi ville att alla skulle känna att de ägde sitt område och att vi gör det här tillsammans.

Många utställare på årets mässa
Gadden är Nordens största arbetsmarknadsmässa för ekonomer, jurister, logistiker och miljövetare. Det beror förstås på att Handelshögskolan har en unik bredd på sin verksamhet. Men Gadden har också fler utställare än de andra ekonomiskolorna.
I år var det över 100 stycken.

– Så många utställare är nog smärtgränsen för vad vi klarar av, säger Erik Persson. För att få plats har vi satsat på fler endagsutställare. Vi hade 33 stycken nya företag på plats under mässans andra dag. Det är också ett sätt att förnya mässan och locka tillbaka alla studenter som var här den första dagen.

Spännande möten mellan företag och studenter
– Företag och organisationer kommer hit för att marknadsföra sig och för att rekrytera och det är inte bara avgångsstudenter de är ute efter. Många vill träffa studenter redan i början av studierna för att bygga en långsiktig relation och erbjuda dem extrajobb och traineeprogram, säger Erik Persson.

Under mässdagarna erbjuds studenterna också möjligheten att få en halvtimmas ”kontaktsamtal” med sina drömföretag. 2012 förmedlades hela 500 sådana samtal mellan företag och studenter. Dessutom bjuder Gadden på inspirerande talare. Nu senast var bland andra Per Holknekt och Martina Haag där för att dela med sig av sina erfarenheter.

Gadden – ett starkt varumärke
Varumärket Gadden, och därmed också Handelshögskolan, har ett gott rykte bland andra högskolor i landet.

– I år var 80 studenter från andra skolor, från Umeå i norr till Lund i söder, här för att se och samla tips, berättar Erik Persson. Det är ju roligt att kunna visa upp en riktigt bra mässa. Men det finns förstås alltid saker att förbättra. Den här gången har vi till exempel jobbat extra hårt för att hitta intressanta utställare och föreläsare för våra internationella studenter.

Bra erfarenhet för framtiden
Medlemmarna i den hårt arbetande projektkommittén får förstås också offra en hel del skoltid för att klara sitt Gadden-åtagande, men Erik Persson tycker att det är värt allt arbete.

– Jag har lärt mig väldigt mycket, både om mig själv och om hur man kan lösa olika situationer och utmaningar. Sen är det ju också, oavsett vilken roll du har, en bra merit eftersom det visar på ett engagemang. Det kan nog vara det lilla extra som många företag letar efter. Det hoppas jag i alla fall, avslutar Erik Persson

Läs mer om Gadden: www.gadden.com

Detta är en artikel från Handelshögskolans årsmagasin 2012

Ladda ner magasinet som pdf