Äldreforskaren Ingmar Skoog i panel vid årets Nobel Week Dialogue

Den 9 december, dagen före Nobelprisutdelningen, anordnas för tredje året i rad Nobel Week Dialogue. Temat för det sedan länge fullbokade evenemanget är åldrande. Från Göteborgs universitet deltar Ingmar Skoog i en paneldiskussion om demens och andra åldersrelaterade sjukdomar.

Frågor kring varför vi åldras och hur länge vi kan leva och arbeta kommer under dagen att diskuteras av en grupp med sex tidigare Nobelpristagare och ett antal andra världsledande forskare, opinionsledare och politiska beslutsfattare.
Från Göteborgs universitet deltar Ingmar Skoog i en paneldiskussion om åldersrelaterade sjukdomar tillsammans med bland andra nobelpristagarna Aaron Ciechanover och Eric Kandel. Ingmar Skoog är föreståndare för universitetets Centrum för äldreforskning, AgeCap, och har forskat kring äldrefrågor under flera decennier.

– Det känns väldigt hedrande och stimulerande att få vara med i Nobel Week Dialogue för att tillsammans med några av världens ledande åldersforskare diskutera den globala utmaning som den allt äldre befolkningen utgör, säger Ingmar Skoog.

Nobel Week Dialogue hålls vartannat år i Stockholm och vartannat år i Göteborg. I år är det i Stockholm. Bakom evenemanget står Nobelprisets mediebolag Nobel Media AB, Carl Bennet AB, Göteborgs stad, Ericsson, Västra Götalandsregionen, Volvo Group och Akademiska Hus.

För dem som inte har möjlighet att närvara på plats, går det bra att följa evenemanget via länk: www.nobelweekdialogue.org